Het boek biedt managers wel een aantal bruikbare handreikingen omtrent leren, maar gaat (helaas) niet expliciet in op de link met en toepasbaarheid voor zelfsturende teams. Wat leert dit boek de lezer dan specifiek over leren? De auteurs spreken zelf van een nieuwe methode. Het beschrijft hoe managers hun medewerkers zelfstandig kunnen laten leren. De medewerker geeft daarbij zelf actief sturing aan het leerproces.
Hierbij wordt een zeer positief mensbeeld gehanteerd: Iedereen heeft het verlangen om (permanent) te leren. Ik mis daarbij een meer realistische kijk op verschillende leerbehoeftes van mensen. De beschreven methode vertoont sterke overeenkomsten met Action Learning, waarin directe aansluiting op de dagelijkse werkpraktijk plaatsvindt en deelnemers 'leren te leren'.
De toegevoegde waarde van dit boek ligt dus niet zozeer in het beschrijven van een 'nieuwe' methode, maar in de praktische toepasbaarheid voor managers die op zoek zijn naar tips op het gebied van leren. Verschillende suggesties helpen hen om gerichter de rol van coach in te vullen.
Over Janka Stoker
Janka Stoker is hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is daar tevens directeur van expertisecentrum In the LEAD https://www.rug.nl/inthelead/