Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het 80/20-individu

Volgens Richard Koch moet iedereen het willen zijn: een 80/20-individu. Een mens die met zo weinig mogelijk inspanning (20%) zo veel mogelijk succes (80%) behaalt. Grote rijkdom zal deze mensen ten deel vallen. Op basis van het algemeen erkende 80/20-principe van Pareto beargumenteert de auteur dat het in de economie steeds minder gaat draaien om organisaties en steeds meer om de belangrijke, waardecreërende personen binnen die organisatie.

Remko van der Honing | 5 mei 2003 | 2-3 minuten leestijd

Deze individuen krijgen daar niet genoeg waardering en beloning voor, ze worden er toe aangezet om zelfstandig verder te gaan en daarmee wel de waardering/beloning te innen. Koch gaat er wel erg gemakkelijk vanuit dat ieder mens een enorme drang heeft naar het binnenhalen van zoveel mogelijk geld. Het is knap hoe Koch in 'Het 80/20-individu' allerlei bestaande theorieën weet te gebruiken om zijn eigen gedachtegoed te verduidelijken. Met name de uitleg en toepassing van de relativiteitstheorie van Einstein is indrukwekkend. Aan de andere kant lijkt de 80/20-revolutie een nieuwe saus te zijn over reeds bekend voedsel als: focus op kerncompetenties, zoeken naar een gat in de markt, volgen van eigen dromen en benutten van de juiste human resources. De voorbeelden in het boek blijven steken op (reeds opgedoekte) e-business ondernemingen, adviesbureaus en een enkele nichespeler in de financiële of uitgeefwereld. Dit zijn organisaties waarbij één persoon ook het verschil kan maken, toch blijven ook deze ondernemingen afhankelijk van grote productiebedrijven. Na de prettig leesbare inleidende hoofdstukken worden negen cruciale factoren van 80/20-succes gepresenteerd. Niet alle factoren zijn nieuw, maar in totaal geeft het een mooi en samenhangend geheel van succesfactoren. Alleen Hoofdstuk 7 is een wat vreemd eend in de bijt, bij het creëren van een 80/20-individu moet gebruik worden gemaakt van andere 80/20-individuen terwijl even later betoogd wordt dat 80/20-individuen vooral niet moeten gaan samenwerken, omdat dat tot grote problemen zou leiden. Opvallend en jammer is het dat het boek geen aandacht schenkt aan de karaktereigenschappen van een 80/20-individu, met name creativiteit blijkt doorslaggevend te zijn, maar zo nadrukkelijk stelt Koch dat niet in zijn boek. Is het aan ons allen gegeven om 80/20-individu te worden? Het onderkennen van de 80/20-revolutie vraagt een andere manier van denken. Getuige de vele voorbeelden in het boek, is het concept van de 80/20-individu al vele malen succesvol toegepast, alleen werd het toen nog niet zo genoemd. Koch geeft niet de redenen aan waarom er nu opeens een revolutie gaande is. Dat is tekenend en tegelijkertijd terecht, want in de voorwaardelijke sfeer rondom ondernemen is nauwelijks iets gewijzigd. Het boek is prima ter inspiratie toepasbaar, bij het heroverwegen van een carrièrestap of bij het opstarten van een nieuwe onderneming. De 80/20-revolutie zie ik nog niet ontstaan, maar misschien moet je daar een visionair voor zijn en moet Koch over 10 jaar gecomplimenteerd worden met zijn vooruitstrevende boek en voorspellende gaven.

Over Remko van der Honing
Remko van der Honing was werkzaam bij Crucell en schreef recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden