Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen

'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' is een prettig naslagwerk over de belangrijkste marketing- en strategiemodellen.

Chantal Bakker | 13 februari 2008

Als tekstschrijver van met name Online Marketing teksten was ik op zoek naar een boek waarin de bekendste marketing- en strategiemodellen bij elkaar staan. Dit boek overtreft mijn verwachtingen. De belangrijkste modellen zijn kort maar krachtig samengevat. In een taal die ook voor de leek goed leesbaar is en zonder daarbij aan inhoud te verliezen. Bovendien zijn de modellen voorzien van praktische op- en aanmerkingen van de auteurs. Maar het meest in het oog springend is de heldere structuur van het boek. De verschillende marketing- en strategiemodellen zijn onderverdeeld in vier subcategorieën: - strategie startpunt; - strategie analyse; - strategie ontwikkeling; - evaluatie en control. Zo heeft u alles wat u nodig heeft binnen handbereik. Bovendien voldoet het boek zeer aan de behoefte van de moderne lezer. Die de voorkeur geeft aan teksten die 'scanbaar' zijn, waarbij in één oogopslag duidelijk is of dat is wat hij zoekt. Er zijn wel twee minpunten te bespeuren. Het boek houdt op bij de klassieke marketing; over zaken als Long Tail / Short Tail, Blue Ocean of Online Marketing lees ik niets. En de opmerking van Porter dat op internet de marketingstrategie gelijk blijft, onderschrijf ik maar ten dele. Bovendien valt de website erg tegen. Het viel om te beginnen niet mee om ingelogd te raken. Uiteindelijk is het me gelukt, na een speurtocht door het boek en enig gepieker over of er misschien nog een andere definitie voor de term 'alinea' is. Om vervolgens te ontdekken dat de modellen een kopie zijn van die uit het boek... Toch kan ik het boek zeer aanbevelen. Juist voor mensen die keer op keer een overzicht nodig hebben omdat elke klant anders is. En het boek stimuleert om eerst te onderzoeken wat er is en daarna tot een nieuwe strategie te komen. Een volgorde die vaak aansluit bij de vraag van de klant die zelf door de bomen het bos niet meer ziet.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden