Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

De effectieve manager

Dit boek kan, zowel wat betreft inhoud als ouderdom (het verscheen oorspronkelijk in 1966!) inmiddels een 'managementklassieker' worden genoemd. En terecht.

Raimond Honig | 12 februari 2002 | 1-2 minuten leestijd

 Bijna vier decennia later blijken de ideeën van Drucker nauwelijks aan kracht of actualiteit te hebben ingeboet. Sterker: wie het boek goed leest zal zich soms verbazen over de door hem geformuleerde inzichten. Inzichten die ook nog eens pakkend zijn verwoord. In tegenstelling tot veel andere managementdenkers van de late jaren '60 stipte Drucker juist die zaken aan die er echt toe deden en er (dus) nog steeds toe doen. Het boek richt zich met name op de bijdrage die je als manager dient te leveren aan een organisatie.

Drucker onderscheidt daarin vijf vaardigheden die gezamenlijk bijdragen aan de effectiviteit van managersschap. Alhoewel er met enige regelmaat open deuren lijken te worden ingeschopt toont Drucker overtuigend aan dat het daadwerkelijk 'openen' van deze deuren vaak onverwacht positieve effecten sorteert. De simpele constatering dat een deur open is weerhoudt veel managers er helaas van de deur daadwerkelijk door te gaan. In de visie van Drucker doe je er als manager goed aan zo min mogelijk onproductieve dingen te doen. Oftewel: voeg de daad bij het woord, juist daar waar andere managers het laten afweten. Hij zet deze theoretische bespiegelingen kracht bij door ze af te wisselen met heldere voorbeelden uit zijn eigen adviespraktijk. Modern management blijkt dus van alle tijden te zijn.

Over Raimond Honig
Raimond Honig CT is oprichter van en managing partner bij het Credit Management Instituut bv te Zoetermeer. Daarnaast vervult hij meerdere directie- en adviesfuncties. Zijn zeer praktische en kritische inslag heeft hem zowel in sales- en marketingfuncties als tijdens zijn periode als interim (credit) manager verfrissend en resultaatgericht doen werken. De laatste jaren geeft Raimond Honig regelmatig trainingen en presentaties op het gebied van gedrag- en emotiemanagement, leiderschap en coaching, communicatieve en persoonlijke vaardigheden evenals het brede terrein van credit management. Als incassospecialist weet hij zijn publiek te boeien met praktische voorbeelden en doeltreffende tips.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden