'Why + How = Wow' gaat in op het meest fundamentele aspect voor leidinggevenden en ondernemers. Hoe kun je mensen in je organisatie inspireren zodat zij in staat zijn anderen te inspireren, waardoor een resultaatgedreven organisatie kan ontstaan?
Jonas Ridderstråle en Mark Wilcox combineren bestaande theorieën met nieuwe inzichten en delen terloops speldenprikken uit. Zo combineren zij de bekende SWOT-analyse met de door hen bedachte persoonlijk gerichte SWAN-matrixanalyse (sterktes, zwaktes, ambities, behoeften ofwel needs). Wanneer je het boek in handen hebt en je bladert er nieuwsgierig door heen, zie je snel dat de auteurs veel werken met groot weergegeven symbolen.
Uitroeptekens, pijlen en vraagtekens, veel quotes en veel verschillende formules zoals IKxPKxSK (Intellectueel Kapitaal x Psychologisch Kapitaal x Sociaal Kapitaal) en afkortingen zoals GGGD (Groot Griezelig Gewaagd iDee). Het boekwerk doet in zijn opzet en stijl sterk denken aan de boeken van Tom Peters. Wat je in veel organisaties ziet, is een leider die vaak (te) ver voor de muziek uitloopt, waardoor mensen afhaken. Dit boek geeft met veel voorbeelden aan dat het belangrijk is dat de mensen in de organisatie snappen waarom veranderingen nodig zijn en waarom veranderingen in een bepaald tempo nodig zijn. Zodra wij dit begrijpen, zijn we bereid om mee te werken.
Naast het waarom geven de schrijvers bovendien het hoe aan. De kapstok voor het hoe in het boek is een 3D-matrix model: denken, discussiëren en doen staan als processtappen op de x-as en op de y-as staan elementen die energie geven: eigenschappen, aandacht en handelingen. Je krijgt dan een matrix van negen velden. Elk veld wordt dus gedeeld door een processtap en een element. De combinatiemogelijkheden kunnen snel inzicht geven waar mensen staan en je kunt op basis van een gewenst profiel ook bepalen waar hun 'gaps' zitten. Het boek draait om bewustwording: u bent zelf de sleutel om mensen te inspireren. Wanneer u de visie en missie van het bedrijf niet in uw genen hebt zitten en u niet in staat bent anderen te inspireren, kunt u niet van uw mensen verwachten dat zij op hun beurt hun teams kunnen inspireren.
Ridderstråle en Wilcox doen een oproep op elke leider en ondernemer om zich bewust te zijn van het belang om mensen blijvend te inspireren en positief te prikkelen, zodat zij enthousiast worden en blijven voor de visie en missie van hun bedrijf. De auteurs zijn er in geslaagd om een helder, vlot geschreven en inspirerend boek te schrijven. Een boek dat in deze economische crisistijden extra aan waarde wint.