Natuurlijk is de kern overeind gebleven, maar ons denken over organisaties en de manier waarop zij succesvol kunnen zijn is aan veranderingen onderhevig. Steeds vaker zetten we vraagtekens bij de wijze waarop wij doelen stellen en middelen bijeenrapen om deze te realiseren. Onder invloed van de techniek, maar ook de veranderende mens, die zowel klant als medewerker is, worden we in de praktijk gedwongen onze organisaties tegen het licht te houden.
De ondertitel van het boek verraadt de doelgroep van het auteurstrio Kor, Wijnen en Weggeman: het is een handreiking voor ondernemende managers. Hoewel dit boek is geschreven vanuit het standpunt van de adviseur, is het dus bedoeld voor managers, leidinggevenden en ondernemers. Secundair is het ook geschikt voor studenten en jonge medewerkers als managers en ondernemers van morgen.
Het is dus een boek waarvan een praktische inslag verwacht mag worden, zodat de ondernemende manager er direct en zonder veel gedoe mee aan de slag kan gaan. Dat laatste zal slechts in beperkte mate het geval kunnen zijn. ´Meesterlijk organiseren´ is namelijk niet alleen degelijk wat uitstraling betreft maar ook de schrijfstijl is weloverwogen en de presentatie en introductie van de modellen die gehanteerd worden, is uitvoerig en uitputtend. Dat laatste zowel in positieve als negatieve zin overigens. Soms had het van mij wel wat korter, krachtiger en directer gemogen. Maar zoals het gebruik van Olivier Bommel in het voorwoord al doet vermoeden: dit is een boek voor heren, waarin het afsnijden van een paar bochtjes om de vaart erin te houden niet past.
Gedurende het gehele boek stellen de auteurs het DOR/model centraal. DOR staat voor ´Doelen' (stellen), ´Organiseren´, en ´Realiseren´. Het lijkt een beetje op 'Analyse', 'Planning', 'Actie' en 'Control', maar dan zonder de 'Control'. Die blijkt overigens wel in het boek aanwezig, maar dan meer als onderdeel van het realiseren. Op zich geen onlogische keuze: als een organisatie de juiste doelen heeft gesteld, is 'control' ook een manier om de realisatie te bewaken. Anderzijds verdient het ook een eigen plaats, als stap die waarborgt dat een organisatie niet blind gefixeerd is op realisatie van haar eigen doelen, en deze regelmatig toetst om tot bijstelling te komen. Rudy Kor, Gert Wijnen en Mathieu Weggeman hebben op een fantastische wijze vierhonderd pagina's lang eigenlijk geen enkele misstap gemaakt en geen enkele grote stijl van organisatiedenken overgeslagen.
Nieuwere en populaire denkwijzen, zoals Blue Ocean Strategy, hebben hun weg naar deze editie weten te vinden en zijn goed geïntegreerd. Wat wel enigszins ontbreekt, is een bredere kijk op echt nieuwe vormen van organiseren, vormen die vaak breken met alle andere, conventionele wijzen van organisatiedenken. Ik denk dan aan nieuwe organisatie- en business modellen op het Internet, de virtuele organisatie en allerlei wijzen van omgaan met nieuwe media en ICT in de interne organisatie. Hoewel ze passen bij de realiteit van vandaag en zeker ook in dit boek niet zouden misstaan, moet ik toegeven dat ik dergelijke zaken in dit boek ook niet had verwacht. Het is dus geen gebroken belofte, meer een mooie toevoeging voor een zevende of achtste druk.
Samenvattend is 'Meesterlijk organiseren' een baken. Een oriëntatiepunt waar managers, maar ook adviseurs en studenten, met een gerust hart naar kunnen grijpen om meer grip op de wereld van organiseren te krijgen. Het is boek is robuust in zowel presentatie als inhoud en biedt voldoende verschillende invalshoeken per onderwerp om uw problemen echt scherper te analyseren. Het is helaas geen echt verrassend boek en zeker ook geen bron van inspiratie. De auteurs zijn volledig, onderbouwen hun keuzes terdege en zijn uiterst zorgvuldig in de formuleringen. Dat maakt dit boek niet sexy en het geeft ook niet bergen energie, zoals 'Re-imagine' van Tom Peters. Dat maakt allemaal niet uit: organiseren mag best hoofdbrekens kosten en tijd vragen.
Helaas is 'Meesterlijk organiseren' dat toch als doel het geven van handreikingen aan ondernemende managers, ook geen echt actiegericht boek. Het bevat weinig tot geen checklists, en ook al niet echt veel voorbeelden waarin de manager kan zien hoe de theorie van de betreffende organisatiedenker in actie omgezet kan worden. Gedegen, goed gestructureerd, behoorlijk bij de tijd, volledig: dat alles maakt 'Meesterlijk organiseren' tot een ideaal referentiewerk als het gaat om organiseren. Een boek dus dat zeker een prominente plaats in de boekenkast verdient.
Het zal een boek zijn dat managers, leidinggevenden en ondernemers op een rustig moment er eens bij zullen pakken om de consistentie van hun keuzes te checken of op een andere manier naar hun modellen te kijken. Het zal echter niet snel gebruikt worden om organisatieplannen te maken of om er concreet lering uit te trekken. Voor studenten lijkt het boek, mede door het gebrek aan cases en checklists, iets minder geschikt
Over Rob Beltman
Rob Beltman is al meer dan vijftien jaar actief in het marketingvak, als adviseur, begeleider, docent en onderzoeker. Hij heeft inmiddels honderden organisaties begeleid bij marketingvraagstukken. Rob is medeoprichter van H3ROES, een coo?peratie van professionals uit diverse disciplines, die samenwerken om Nederland klantgerichter te maken.