Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Slimmer werken met het kantoor in je tas

Als je veel onderweg bent voor je werk, dan is het fijn als je je tijd zo effectief mogelijk kunt gebruiken. Ik ga mezelf maar na: werken kan – en doe – ik overal. In de file? Even bellen met een klant of met een luisterCD nieuwe kennis vergaren. 

Daniëlle de Jonge | 13 oktober 2010 | 3-4 minuten leestijd

Tijd over tussen twee afspraken? Mooie gelegenheid om wat mails te versturen of een tijdschrift lezen om bij te blijven op mijn vakgebied. Ook mijn laptop is steeds vaker een trouwe kameraad als ik op pad ben. Er zijn in het land tal van locaties waar ik, al dan niet met lekkere cappuccino, de rust vind om wat te werken. Ondanks alles heb ik toch soms het gevoel dat het nog beter kan. Dus heb ik vol verwachting het boek 'Slimmer werken met het kantoor in je tas' van Gerald Essers gekocht.'

Een 'kantoor in je tas' klinkt als muziek in mijn oren. De schrijver maakt het me makkelijk, want hij legt stap voor stap uit hoe je een slim kantoor in je tas aanlegt. Wat neem je altijd mee, hoe zorg je ervoor dat je de details niet vergeet en hoe deel je het makkelijkste je tas in. Ook geeft de schrijver tips over hoe je 'een oase' maakt van je laptop, opgeruimd en overzichtelijk ingedeeld. Zelf heb ik al veel profijt gehad van de Print-map, waar ik alle documenten in zet die ik op kantoor moet printen (i.p.v. ze ergens op te schrijven en dan veel te lang achter mijn printer te zitten als ik ze weer moet opzoeken...). De tips spatten van ongeveer elke pagina af. De ene keer om handige hulpmiddelen in te zetten en de andere keer gaat het om sites die je (werk)leven makkelijker maken. Mijn actielijsten heb ik met dank aan dit boek superefficiënt en overzichtelijk opgeslagen. En als ik afspraken heb, weet ik met een druk op de knop wat ik allemaal wil bespreken zonder iets te vergeten. Niet alles gaat digitaal met het kantoor in je tas. Ook aan het slim omgaan met papierwerk is gedacht. De In-map en de Magic Cutter (voor het netjes uitsnijden van artikelen uit krant of tijdschrift) hebben inmiddels hun vaste plek in mijn nieuwe werkwijze gevonden. Voor wie samenwerkt met collega's of anderen is een heel hoofdstuk besteed aan handige manieren om contact met elkaar te houden. Het boek is heel compleet. Van jouw instelling van kantoorwerker naar nomad worker en je mobiele kantoor tot de meest handige manier om je dagelijkse werkzaamheden vorm te geven en een lichtgewicht timemanagementsysteem. Heel leuk is de Pomodorotechniek, die er in het kort op neer komt dat je al je taken in stukken van 25 minuten kunt verdelen. Dat valt nog niet mee kan ik je zeggen, maar als het lukt merk je dat het veel rust geeft. Voor veel timemanagementtips grijpt de schrijver naar het bekende Getting things Done. Werkt goed, hoewel een onderdeel van die werkwijze van mij toegevoegd had mogen worden: het vervaldagensysteem. Dan voorkom je dat je alsnog documenten niet bij je hebt als je onderweg bent. Wie zijn werkgever nog moet overtuigen van het slimme werken vindt een aantal checklists om daarin te slagen. Het boek is vlot geschreven en de vormgeving is verfrissend. Alle tips leveren veel inspiratie om aan de slag te gaan. Heb je het boek eenmaal uit, dan is de kans groot dat het een fijn naslagwerk wordt. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die zijn of haar werkleven flexibeler in wil delen.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden