Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Be useful

Toen ik halverwege dit boek was wilde ik graag (voor mezelf) de vraag beantwoorden wat dit nu eigenlijk voor een boek is. Is het een ideeënboek over ondernemen? Is het een samenvattend verhaal van een studie die de twee schrijvers als partner en oprichter van een adviesbureau hebben uitgevoerd? Of is het toch vooral een aanmoediging voor beginnende ondernemers om juist nu te beginnen met ondernemen. En dan veel te leren van anderen.

Renze J. Klamer | 21 oktober 2016 | 3-4 minuten leestijd

Wat mij wel aansprak is dat deze schrijvers nu eens niet beginnen over de alles omvattende waarde van een visie. Natuurlijk komt die ook ter sprake. En natuurlijk is dat ook belangrijk, maar zij beginnen hun model met het advies vooral de energie te gebruiken die je als starter hebt bij je idee. Actie! Uit het uitgevoerde onderzoek blijkt namelijk dat pas als de starter zijn idee in uitvoering brengt hij een gerede kans heeft. In het eerdere proces van gewoon ergens je werk doen en een verbeteridee krijgen tot de aanvang van de uitvoering is al 83% van de mensen gestopt. Maar als je bij die resterende 17% hoort die het idee uitvoeren dan wordt ongeveer een derde (7%) daar succesvol mee.

De schrijvers willen die 7% ondersteunen. Eigenlijk is hun doel om dat percentage te verhogen. En daarom hebben ze gekeken naar de redenen van succes en, zoals gezegd, dat begint bij het kanaliseren van de energie bij diegene met het idee.

Ze doen dat door drie bronnen van energie aan te wijzen: jezelf, de ander en de feiten. Voor jezelf kun je een persoonlijk statuut maken met je hogere doel (Waarvoor doe ik het eigenlijk?) je kernkwaliteiten (Wat kan ik heel goed?), je kernwaarden (Waar sta ik voor?) en een gewaagd doel (Wat wil ik bereiken). Uit eigen ervaring weet ik dat deze vragen beantwoorden heel veel energie geeft. De tweede bron kun je aanboren door heel goed naar anderen te luisteren (ook van moeilijke adviezen kun je veel leren, wel even doorvragen). Als derde bron noemen de schrijvers, in mijn ogen verassend, de feiten. Verzamel heel veel feiten over je idee en je zult, als vanzelf, op betere ideeën komen. Juist door de feiten als feiten te verzamelen en er geen mening over te hebben, geef je je geest de mogelijkheid onontdekte uitwerkingen te vinden en nieuwe ideeën te krijgen.

In het volgende hoofdstuk worden vervolgens vijf vaardigheden besproken die je als ondernemer zou moeten hebben. Heerlijke vaardigheden als o.a. associëren en vragen stellen, maar ook observeren en netwerken en natuurlijk het vermogen om te experimenteren. Ze lijken heel eenvoudig maar het viel mij op dat ze fris en vrolijk worden behandeld.

Natuurlijk worden meer aspecten van het beginnend ondernemen behandeld. Elementen als de bemensing, maar ook visie (daar is’ie weer) en strategie worden goed en voldoende diepgaand behandeld. Dat het boek ook boeiende beschrijving bevat over interessante ondernemers verhoogt de leesbaarheid. De eigenzinnige geportretteerde ondernemers kenmerkt hun ondernemerschap maar is ook wel wat afleidend van de lijn van het verhaal.

Kan een boek over ondernemen ook gaan over falen? Geelhoed en Samhoud geven een eigenzinnige kijk op falen. Ze beschrijven het proces dat eenvoudig begint met iets simpels: overdreven trots op eigen succes. Een beetje minder integer. De waarheid iets mooier vertellen. En dat leidt dan tot meer succes, verplicht meer succes, ongedisciplineerd meer. Wat tot gevolg heeft dat er niet meer naar risico’s wordt gekeken. Het gevaar wordt onderbelicht. De gevolgen zijn problematisch maar daar is de verlosser. Het grootse idee, de reorganisatie die alles zal goed maken. Korte termijn, holle frasen en paniek. En tot slot: capitulatie. Integriteit als startpunt van succes, het gebrek eraan als begin van het einde.

Van alle lezers van deze recensie had een op de drie een goed idee het afgelopen jaar. Zo goed dat het goed en met succes te gebruiken is. Net als dit boek!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden