Hoe ondernemend is Nederland eigenlijk? Slechts 24% van de Nederlanders vindt zichzelf (helemaal) niet ondernemend. De rest wel, variërend van een beetje tot zeer. Toch toont onderzoek aan dat slechts 7% van de mensen tussen 18 en 64 jaar de afgelopen jaren een ondernemend idee met succes heeft uitgevoerd. Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud vinden dit zonde en hopen met 'Be useful' bij te dragen een inspiratie tot ondernemerschap.
In zo'n 150 makkelijk leesbare pagina's doen Geelhoed en Samhoud - bekend van adviesbureau &Samhoud - uit de doeken hoe zij aankijken tegen ondernemerschap. In de kern komt het erop neer dat een goed ondernemer: - Energie mobiliseert - Bemensing en beweging organiseert omdat je het niet alleen kunt doen - Een visie en businessmodel heeft - Het waarmaakt en verder gaat. Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk toch best lastig te realiseren. Ondernemersvaardigheden helpen hierbij. Zo is er de vaardigheid om te associëren, dingen met elkaar te combineren. Deze zorgt voor verrassende en nieuwe wendingen. Daarnaast is er de vaardigheid om de juiste vragen te stellen waardoor nieuwe ideeën ontstaan. Hetzelfde gebeurt wanneer een ondernemer goed observeert en een goed netwerk heeft. En de laatste essentiële vaardigheid is de wil om te experimenteren, het gewoon maar te proberen. Geelhoed en Samhoud hebben veel research gedaan om dit boek tot stand te brengen. Zij putten uit ontelbare voorbeelden van grote en kleine buitenlandse ondernemingen die zeer illustratief zijn voor het boek. Voordeel hiervan is dat zij daardoor echt nieuwe informatie toevoegen. De bekende voorbeelden van Nederlandse ondernemers - bijvoorbeeld van Nicolette Mak die met haar bedrijf Valid Express nu werk verschaft aan 62 koeriers met 'een lastig lichaam' - komt ook voorbij, maar is inmiddels een overbekend voorbeeld van succesvol en sociaal ondernemerschap. Daarom is het prettig dat de auteurs ook een kijkje hebben genomen over de grens en met interessante ondernemersverhalen komen uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Singapore. In het boek wordt op drie plekken ruimte gehouden voor een interview met een bekende ondernemer. Onder andere Ben Woldring - bekend van telecomvergelijkingssites - en Hennie van der Most - de bekende ondernemer die alles aanpakt - vertellen hun verhaal. Hieruit blijkt niet alleen vakmanschap maar ook dat succesvolle ondernemers hun eigen stijl en aanpak kunnen hebben die allemaal naar succes leiden. Rode draad daarbinnen is echter wel het vermogen om te geloven in je eigen idee en aanpak en door te zetten als het even niet vanzelf gaat. De auteurs zelf zijn eerlijk over de andere kant van het verhaal, hoe het ook mis kan gaan. De één heeft een burn-out gehad en de ander is op enig moment failliet gegaan. Tegenslagen die zij hebben overwonnen door zich te richten op de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. Al met al een lekker leesbaar boek dat voldoende aanknopingspunten biedt om de eigen organisatie eens tegen het licht te houden.
Over Claudia Broeke
Claudia Broeke is eigenaar van Droomproductie. Zij is organisatieadviseur en geeft trainingen en workshops.