Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het einde van winkels?

Cor Molenaar is geen onbekende, door zijn eerder verschenen boeken heeft hij een goede reputatie opgebouwd. Ik ben benieuwd of hij dat nu weer waarmaakt. De titel is heftig; 'Het einde van winkels' Als middenstandszoon en nu marketeer met een focus op retail heb ik een meer dan een gezonde maar vooral kritische belangstelling voor dit onderwerp.

Eric van Arendonk | 7 oktober 2011 | 2-3 minuten leestijd

Maar eerst het boek. Het is meer dan een bijzonder boek. Een boek wat zijn tijd vooruit is. Naast de papieren versie laat de auteur zien hoe ook boeken gebruik kunnen maken van moderne technieken. In het boek kom je diverse malen een zogenaamde QR-codes tegen. Door het scannen van de QR-code (Quick Response) start automatisch een video. Indien je niet in staat bent om deze codes te scannen, kun je dezelfde informatie vinden op de website. Deze video's vormen enerzijds een korte samenvatting van hetgeen in het boek staat en anderzijds een wezenlijke toevoeging op het onderwerp. Al is het alleen maar de wijze waarop de auteur de stof verwoordt, namelijk met veel passie en dat is iets wat je in een boek moeilijk kan overbrengen.

De auteur zet heel helder uiteen waarom hij vindt dat het einde van de winkel nabij is. Als de huidige middenstander op deze wijze doorgaat dan ziet de toekomst er somber uit, zo beweert hij. Het oude verdienmodel is ten einde. Wist de middenstander nog geld te verdienen met het maken van marge dan is dat momenteel aan het veranderen. Het wordt steeds moeilijker door het transparanter worden van informatie. Was zijn oude dag verzekerd door de waarde van zijn winkelpand, momenteel wordt dit eerder minder waard dan meer. Zijn rol om voor de fabrikant de producten dicht bij de klant te brengen is met de merkoutletstores niet exclusief meer. Gelukkig wijst de auteur niet alleen op de problemen, maar komt hij ook met oplossingen. Een van de oplossingen die hij aandraagt is eigenlijk te simpel voor woorden, maar wel treffend. Namelijk het persoonlijk contact. Met als belangrijkste wapen: De glimlach. Dit is iets waar internet niet tegenop kan. Maar je mist het zo in een winkel. Natuurlijk red je het daar niet alleen mee, daar zijn de totale problemen te groot voor. De auteur wijst erop dat de oplossingen te vinden zijn in het samenwerken met retailers, merken, overheid, vastgoedeigenaars en E-tailers. Als voorbeeld noemt hij de stad Manchester in de UK. Daar zijn de meeste winkels uit de binnenstad vertrokken. Er is buiten het centrum een nieuw soort belevingscentrum gebouwd, compleet met bioscopen en restaurants. Na het lezen van het boek dacht ik; interessant, dat moet ik eens bezoeken. Na het bekijken van de video heb ik echter onmiddellijk een ticket besteld. Dit moet ik zien! Als dit geen voorbeeld is van meerwaarde van een boek met moderne technologie. Dit is eigenlijk ook de kernboodschap van het boek. Om goed in te spelen op de ontwikkelingen in de wereld zal retail meer om zich heen moeten kijken en de samenwerking moeten aangaan. Ik heb genoten van het boek. Het heeft me aangezet om toch weer anders naar het retail-landschap te kijken, terwijl ik hier toch bijna dagelijks actief in ben. Ik beveel het boek aan, aan iedere retailer, citymarketeer, citymanager, wethouder met de portefeuille van economische zaken, bankier en brandmanager. Het zal hen inspireren zoals het ook mij gedaan heeft. En ik ga nu eerst naar Manchester om de praktijk te ervaren.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden