Door de opkomst van internet zijn marktomstandigheden en koopgedrag veranderd. Het klassieke transactiegedreven retailmodel heeft hierdoor zijn langste tijd gehad. Als ondernemer zul je na moeten denken over de toegevoegde waarde die je biedt. Dit vereist aanpassingsvermogen en ondernemingszin.
'Het einde van winkels?' van Cor Molenaar biedt de nodige inspiratie en handvatten om het (retail)landschap vanuit een andere invalshoek te bekijken en na te denken over de toekomst. Wie vast blijft houden aan het afzetgedreven model zal zware jaren tegemoet gaan. Welke kansen ziet Molenaar? Hij noemt onder meer cross-channel en samenwerkingsverbanden als kansen voor de retail. Een voorbeeld van cross-channel is de HEMA. Online wordt bij HEMA geshopt en in de winkel opgehaald (click & collect). De voordelen voor de retailer zijn; online een breed assortiment en beperkte voorraden in de winkel. De traffic naar de winkel zorgt weer voor impulsaankopen. Molenaar komt met een fictieve samenwerking tussen Managementboek.nl en Bruna. Managementboek.nl zou in dat scenario door de samenwerking verdere groei realiseren en haar service naar klanten verder kunnen uitbreiden. Bij Bruna wordt de positie in het segment managementliteratuur verstevigd. De belangrijkste verandering die Molenaar beschrijft, is de focus die op kopen en klanten is komen te liggen in plaats van op producten en verkopen. Het klantgerichte businessmodel dat Molenaar beschrijft sluit haarfijn aan op deze ontwikkeling en zou onderdeel moeten zijn van de gehele strategie. Het lage servicegehalte in Nederland dat hij beschrijft is zeer herkenbaar. Gelukkig komt hij ook met voorbeelden hoe het wel kan. Zorg dat de klant zich speciaal voelt. En speel in op de beleving van klanten en maak een bezoek aan de winkel fun. De relevantie van het boek voor mij, als niet-retailer, zit in het feit dat de veranderingen die Molenaar beschrijft en de businessmodellen die hij uitlegt ook toepasbaar zijn voor de financiële dienstverlening waarin ik werkzaam ben. De noodzaak voor banken, verzekeraars en intermediairs is net als bij retailers groot om te veranderen. Niet alleen door de veranderingen die de auteur schetst, maar ook door de toegenomen transparantie en het veranderende verdienmodel, voor zover hier nog niet op in wordt gespeeld. Het boek is duidelijk van opzet en heeft een heldere structuur. De prettige schrijfwijze en de opbouw zorgen ervoor dat je het boek makkelijk leest. Molenaar valt een aantal keren in herhaling. Persoonlijk vind ik dit afleiden, maar ik kan me ook voorstellen dat hij dit bewust heeft gedaan; de kracht van de herhaling. Uitleg van Twitter en dergelijke had de auteur wat mij betreft weg mogen laten. Voor professionals die de inhoud snel tot zich willen nemen, of het boek nog eens erop na willen slaan, heeft ieder hoofdstuk een praktische samenvatting. Ik kan 'Het einde van winkels?' aanraden aan iedereen met interesse voor marketing en ondernemen.