Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Red de winkel!

De titel ‘Red de Winkel’ suggereert dat dit boek een ondernemer met een fysieke winkel helpt om vanuit een slechte business op te krabbelen en door te groeien naar een bloeiende business. Dit is echter niet de daadwerkelijke kern van het boek.

Sebastiaan van der Valk | 4 maart 2015 | 2-3 minuten leestijd

Cor Molenaar betoogt in ‘Red de Winkel’ juist een volledig nieuw retailmodel dat verder gaat dan de fysieke winkel an sich. In zijn betoog wordt naast de ondernemer ook de gemeente, de vastgoedbranche, de fabrikanten en de klant zelf betrokken en aangesproken. Alle partijen wordt gevraagd stappen te zetten in de richting van het nieuwe retailmodel. Daarbij zouden internet- en fysieke winkels naar elkaar toe moeten groeien, zou een intensievere toepassing van technologie moeten worden toegepast en zou het businessmodel moeten inspelen op het nieuwe klantengedrag.

‘Red de Winkel’ is geschreven vanuit een hoger doel, een visie op hoe de toekomstige retailmarkt er uit zou moeten zien. Ik vind het jammer dat er bij deze visie gekozen is om te schrijven vanuit de positie van de ondernemer met een fysieke winkel (zie bijvoorbeeld de titel en inleiding). Volgens mij had het nieuwe retailmodel namelijk net zo goed neer gezet kunnen worden zonder het kiezen van deze positie. Het boek benadert de veranderingen in de markt als een negatief iets wat op de betrokken partijen af komt. Dit had ook anders benaderd kunnen worden. Een titel als: ‘Het nieuwe retailmodel’ en vervolgens een positief en vanuit mogelijkheden gedacht betoog over het retailmodel in de toekomst, had mij meer aangesproken denk ik. Dus juist schrijven waar we naar toe moeten in plaats van de focus op waar we vandaan komen. Als je je best doet om door bovenstaande punten heen te lezen, merk je dat het boek prikkelt. Het prikkelt alle betrokken partijen en schetst een situatie waarin al deze partijen stappen moeten zetten om met veranderende markt mee te bewegen. Dan zie je ook allerlei kansen en mogelijkheden. Gezamenlijk aan tafel om te kijken hoe je als stad de kansen kunt benutten die benoemd worden in het boek. Ieder met zijn eigen aandeel en vanuit zijn eigen positie in de markt. Een goed voorbeeld van het prikkelen vind ik de ‘eenduidige prijzen’ (pagina 70): waarbij fabrikanten de uiteindelijke retailprijs bepalen zodat er geen concurrentie omtrent prijs meer onstaat. Maar juist concurrentie op aspecten als service, klantbeleving en locatie. Ik ben het met deze stelling eens als je hem benadert vanuit de kant van een (internet)winkelier. De markt gaat kapot door de prijsconcurrentie, waar uiteindelijk niemand (ook niet de klant) beter van wordt. Vanuit de klant gezien vind ik het concept van ‘eenduidige prijzen’ een minder goed concept. Ik zou toch ook het gevoel willen hebben dat ik erg een goede koop heb gedaan, ook op het aspect prijs. Los van mijn mening, prikkelt dit soort zaken de lezer! Wanneer je door de eerder benoemde kritieken heen kunt lezen en je gaat verdiepen in het nieuwe retailmodel, word je geprikkeld en wil je het boek toch uitlezen. Het boek krijgt van mij 3 sterren.

Over Sebastiaan van der Valk

Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl is één van zijn laatste initiatieven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden