Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Iedereen ondernemer

Ondernemer zijn kan altijd, of je een eigen bedrijf hebt of niet. Het is vooral de ondernemende levenshouding die tot uiting komt door jezelf te zijn, kennis te delen en je kwetsbaar durven op te stellen. Een andere invulling aan ondernemer zijn in een toekomstige zakenwereld waar groot zijn niet meer bepalend is. In 'Iedereen ondernemer' neemt Arko van Brakel u op een enthousiaste wijze mee door de vele facetten die u tot een succesvol ondernemer zullen maken.

Hans Baltjes | 4 juni 2009 | 2-3 minuten leestijd

Arko van Brakel maakt u een succesvolle ondernemer in aansluiting op de talloze eeuwige waarheden die hij heeft verwerkt in veertien hoofdstukken leidraad tot ondernemerschap. En dit doet hij niet alleen. Gebruikmakend van veel praktische een aansprekende voorbeelden, deelt hij de basis van het succes van anderen en dat van hemzelf. Eerlijk is eerlijk. Ook z´n zakelijke bloopers en de impact hiervan op zijn (privé-)leven is hij bereid te delen.

Opvallend in de grote reeks aan namen van (minder of meer) succesvolle ondernemende mensen, is de zachtheid waarmee hij stilstaat bij Eckart Wintzen, Simon en Loek. Inspirator en zakenpartners met de trieste gemeenschappelijkheid dat zij het boek nooit zullen lezen. De hoofdstukken 'Wie ben ik?' en 'Ondernemend leren of lerend ondernemen?' komen het dichtst bij de persoon van de ondernemer. Het lijkt geen toeval dat deze hoofdstukken - in tegenstelling tot vele, maar niet alle andere - niet ingeleid worden door een quote van Antony Robbins. In 'Wie ben ik?' krijgt de ondernemende vier vragen te beantwoorden die hem dichter bij zijn persoonlijke kernwaarden en -competenties, passie en authenticiteit brengen.

De vijfde vraag is gericht op de kernactiviteiten die daarbij horen. De hieruit gevormde I-Dentiteit is dynamisch en groeit met je mee omdat de meeste ondernemers leren. 'Ondernemend leren of lerend ondernemen' komt met prikkelende stellingen over de snelle veranderingen in de arbeidsmarkt en de noodzaak om kennis te delen. Dit vraagt lef omdat je je - vooral ook als ondernemer - kwetsbaar moet opstellen. Klanten vormen een trias; ze worden naast opdrachtgever tevens partner én adviseur. Dit aansprekende boek kent een snelheid en drive die uitdaagt om actief met de inhoud aan de gang te gaan. Een toonbeeld van een learning by doing-vorm, bovendien in een prettig format en voorzien van leuke illustraties en pakkende quotes. Een boek om te verkennen - al is het alleen al omdat het toepassen van de inhoud u uit de crisis-survivalstand zegt te halen. Niet overleven in de crisis maar over leven, in de crisis, moet Van Arkel gedacht hebben. In de navolging van z´n boodschap deelt hij veel voor weinig. En waar is de prijs-prestatie-verhouding beter?

Over Hans Baltjes

Hans Baltjes is actief in de maakindustrie en dienstverlening met focus op trainen van (aankomende) managers in management- en leiderschapsvaardigheden -en vorming, organisatieontwikkeling, concepting en tijdelijk management. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden