Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leren in en door organisaties

In dit boek bundelt de beroemde organisatiekundige Chris Argyris een aantal artikelen waarin het thema van de lerende organisatie centraal staat. Argyris heeft met dit thema een stevige reputatie opgebouwd. Zijn analyses en beschouwingen zijn van grote waarde gebleken om te leren omgaan met de vele paradoxen en dilemma's die verbonden zijn aan lerende organisaties.

Soeters | 18 mei 1998 | 1-2 minuten leestijd

De artikelen bestrijken een periode van zo'n dertig jaren, zodat men ook een aantal "oudjes" in dit boek kan aantreffen. Sommige van die oudjes hebben ooit eerder prijzen gewonnen en zijn inmiddels 'classics' geworden. Het boek is geordend in een viertal delen: organisatorische afweermechnismen, belemmeringen voor het leervermogen en de effectiviteit van organisaties, de contraproductieve gevolgen van organisatie-ontwikkeling en human-resource-activiteiten en tenslotte de vraag hoe een juist gebruik van de normale wetenschap valide en bruikbare informatie tegenhoudt. Afgezien van deze thematische ordening zit er ook een ander soort ordening in het boek. Het tweede thema bijvoorbeeld bevat vooral artikelen over de psychologische en leertheoretische aspecten verbonden aan de invoering van managementinformatie- en budgetteringssystemen. Die artikelen bewegen zich dus op het gebied van de 'behavioral accounting', een nog niet zo afgegraasd gebied binnen de bedrijfseconomie. Het derde thema betreft het vak van de organisatieverandering. En het laatste thema gaat vooral over de niet-bedoelde effecten van toegepast sociaal-wetenschappelijke organisatie-onderzoek. Er zit met andere woorden ook een discipline-gerichte ordening in het boek. Het aardige van de artikelen van Argyris is dat zij soms lekker tegendraads zijn. Argyris voelt de noodzaak te wijzen op niet-voorziene gevolgen van op zichzelf goed bedoelde interventies en acties van organisatie-professionals. Een aantal beweringen uit het boek kan dat illustreren. "Professionals leren niet". "Veel organisatie-onderzoekers bekommeren zich niet over de gevolgen voor hun onderzoeksgroep". "Organisatie-ontwikkelaars verzetten zich tegen controle op hun manier van werken." "Managers denken te eenvoudig over de invoering van budgetten."

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden