'Get social' draait om hoofdstuk 2, dat ongeveer de helft van het boek beslaat en een overzicht geeft van de verschillende social media. Facebook, LinkedIn, Twitter, Hyves, maar ook de minder bekende social media websites als Slideshare, Prezi, Foursquare, Wordle, Xing, Mindz, blip.fm, Spotify, Yammer en nog vele andere passeren de revue. Duidelijk uitgewerkt, bij de bekende sites een stuk uitgebreider dan bij de minder bekende. Voor Twitter en Facebook bijvoorbeeld beschrijft Jeanet Bathoorn uitgebreid hoe je je moet aanmelden en hoe het verder in zijn werk gaat. Het stuk van LinkedIn is echt goed, daar stonden tips in die ik in meerdere boeken over LinkedIn niet was tegengekomen. Voor alle sites, dus ook voor de minder bekende, geldt echter dat het zo is geschreven dat je continu geprikkeld wordt om het direct uit te proberen. Daarnaast zat ik steeds mee te schrijven wat ik de komende tijd allemaal wilde gaan doen: starten met bloggen, opgeven voor een seminar voor de auteur, een YouTube-bedrijfsfilm maken van mijn ziekenhuisapotheek en nog veel meer. Het boek werkt dus ook als ideeëngenerator. Helemaal geen kritiek op dit boek? Dat toch wel. Ik moet zeggen dat het aparte hoofdstuk over online netwerken en vrouwen voor mij niet had gehoeven, het lijkt bijna wat geforceerd. Gelukkig was dit een klein hoofdstuk met 7 bladzijden. Ook het hoofdstuk over de impact van social media had voor mij niet gehoeven. Deze twee hoofdstukken worden echter ruimschoots gecompenseerd door het fantastische overzichtshoofdstuk. Een aanrader voor iedereen die wat wil óf wat doet met social media.
Recensie
Get Social+
In 'Get social' van Jeanet Bathoorn lijkt de ondertitel 'Online netwerken voor beginners' mij iets te kort door de bocht. Ik classificeer mij niet als beginner, maar heb dit boek met erg veel plezier gelezen en veel nieuwe dingen geleerd. Het boek is dus zeker niet alleen voor beginners, maar kan ook de al wat gevorderde social media-gebruiker veel brengen.
Joris Arts
|
10 november 2011