eef een 7-. 'Provocatief adviseren' biedt bij de eerste aanblik de indruk 'anders dan anders' te zijn. De lay-out, de dialogen bij ieder hoofdstuk met gebruikmaking van symbolen uit de muziek, en het afwisselende gebruik van zwarte, rode en blauwe teksten maken nieuwsgierig. Dat wordt versterkt door de titel én de subtitel: 'Organisaties mooier maken'. Dit alles schept verwachtingen en belooft ongelezen al een dikke 8. Helaas blijkt het bij lezing het zoveelste advieshandboek te zijn, dat wel lijkt uit te dagen tot een persoonlijke en onorthodoxe adviesaanpak, maar daaraan strakke richtlijnen en voorwaarden verbindt. Provocatief adviseren kan volgens de auteur op drie ingekaderde en nauwgezet beschreven manieren... Hoezo?! Wat is het onderscheidende effect van elk van die drie stijlen? Waarom geen aandacht voor benodigde persoonlijke vaardigheden en voor manieren om te onderzoeken wat wanneer passend en bruikbaar is? Het boek is zeer ruim voorzien van citaten uit andere werken en de schrijver etaleert vooral zijn indrukwekkende veelheid kennis, zijn senioriteit als veranderaar én zijn persoonlijke opvattingen. Dat vertraagt en verstoort het lezen. Met name door de veelheid aan informatie is het meer een leerboek en naslagwerk geworden dan de inspirerende verfrissende kijk op organisatieadvies, wat de eerste indruk doet vermoeden. Ook zeer bruikbaar, maar niet in overeenstemming met de teaser in de titel.
Recensie
Provocatief adviseren
Ik g
Marieke Langenberg
|
15 maart 2004