eef een 6. Hoewel het boek een heldere uiteenzetting over organisatieleren met concrete voorbeelden uit de praktijk biedt, voegt het weinig toe aan de inzichten die al eerder door anderen (o.a. Senge, Handy, Argyris, Revans, Wierdsma) zijn verkondigd. Daarbij is het boek niet gemakkelijk te lezen. De tekst is goed gestructureerd en zorgvuldig uitgewerkt, maar behoorlijk ingewikkeld, zeker voor lezers die niet eerder met dit onderwerp te maken hebben gehad. Bovendien is het boek ongekend optimistisch over het succes van programma's die het lerende organisatiebegrip binnen bedrijven, overheden en non-profit organisaties implementeren. Het regelmatig mislukken van lerende organisatieprojecten door gering commitment van het topmanagement, weerstand bij het personeel, tekort aan resources en gebrek aan volharding, komt in het boek naar mijn mening onvoldoende aan bod. Blijft staan dat het boek aan lezers, die reeds enige kennis van het lerende organisatieconcept hebben, een goed overzicht biedt van de huidige stand van kennis en ervaring. De theorie wordt grondig en zorgvuldig, vanuit een constructivistische benadering, stapje voor stapje opgebouwd en uitgewerkt. De illustratie van de theorie met tabellen, grafieken en praktijkvoorbeelden draagt bij aan het 'tot leven wekken' van de lerende organisatie. Dit prikkelt het voorstellingsvermogen van de lezer. In dat opzicht is het boek een aanrader voor de lezer die wil bijdragen aan het verbeteren van de leercyclus in zijn organisatie. Het biedt hiertoe concrete handvatten.
Over Paul Breman
Dr. Paul Breman is verbonden aan een aantal opleidingen in het hoger onderwijs in binnen- en buitenland en is zelfstandig organisatieadviseur op het terrein van strategie, leiderschap, organisatiekunde, organisatiecoaching, sociale innovatie en HRM. Hij opereert vanuit het adviesbureau Breman Management Consultancy BV waarvan hij directeur/eigenaar is.