rdeling: 8 Hoewel bijna iedereen wel eens te maken heeft gehad met een discussie over nut en noodzaak van consultancy en de toegevoegde waarde ervan, is er over dit gevoelige onderwerp nog weinig diepgaande analyse verricht. De wellis-nietis discussies over de waarde van organisatieadvies die in de dagelijkse praktijk meestal een patstelling veroorzaken, weet Argyris in dit boek op overtuigende wijze te doorgronden en bovendien geeft hij alternatieven om de strijd tussen adviseur en lijnmanager te voorkomen. In het eerste deel van het boek introduceert hij hiervoor twee denkmodellen die in de rest van het boek centraal staan. Model 1 staat voor de meest gangbare, weinig zelf-kritische en defensieve manier van denken die leidt tot inconsequenties en uiteindelijk onuitvoerbaar advies. Om de problemen te voorkomen die ontstaan vanuit dit denken geeft hij een alternatief model, dat berust op het idee dat door meer oog te hebben voor de werkelijke feiten en daarbij ook zelf-kritisch te zijn, er een betere dialoog tussen organisatie en adviseur op gang komt waarin het onbegrip dat vaak tussen beide bestaat wordt voorkomen. Hoewel Argyris zelf ook constateert dat dit feitelijk een open deur is, wordt in het tweede deel van het boek aan de hand van een aantal case-analyses duidelijk dat het denken volgens dit alternatieve denkmodel niet iedereen van nature is gegeven en bovendien allerminst gemakkelijk in de praktijk is te brengen. Daardoor wordt dit boek naast open deur ook een eye-opener en daagt Argyris iedereen binnen organisaties uit: zowel managers als adviseurs.
Recensie
Managementadvies
Beoo
Burt Rost van Tonningen
|
25 november 2002