Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Investors in people voor managers

De auteurs van dit boek zijn erkend 'Investors in People' adviseur en zij geven ondersteuning en advies aan organisaties die het zogenaamde IiP keurmerk willen behalen en behouden. IiP is komen overwaaien uit Engeland. Daar werkt een kwart van de beroepsbevolking bij een bedrijf dat zich Investor in People mag noemen. In Nederland zijn momenteel (oktober 2002) 29 bedrijven IiP gecertificeerd en zijn 39 organisaties bezig met het verwerven van het certificaat met bijbehorende vlag en plaquette. Ook in Duitsland, Finland en Zweden is een begin gemaakt om managers te overtuigen van het nut van het keurmerk voor strategisch personeelsbeleid. Meer informatie over IiP in Nederland is te vinden op: www.iipnl.nl

Gérard Hendriks | 10 oktober 2002

Voor wie Het boek is geschreven voor managers (op alle niveaus in de organisatie) die van plan zijn de IiP status te verwerven of die zich willen laten overtuigen van het nut van - alweer - een nieuw keurmerk. Samenvatting Het eerste deel van het boek gaat in op de eisen die worden gesteld aan organisaties die het keurmerk willen behalen. IiP is gebaseerd op vier basisprincipes, die uitgewerkt zijn in twaalf indicatoren. Uiteindelijk moeten werknemers, managers en senior managers in totaal 33 'bewijzen van goed gedrag' kunnen overleggen of aannemelijk maken. De vier principes zijn: inzet, planning, actie en evaluatie. Inzet: 'Een Investor in People (IiP) zet zich volledig in voor het ontwikkelen van zijn mensen teneinde zijn doelstellingen te verwezenlijken.' Planning: 'Een Iip is duidelijk over zijn doelstellingen en wat zijn mensen moeten doen om die te verwezenlijken.' Actie: 'Een Iip zorgt voor een doeltreffende ontwikkeling van zijn mensen om zijn prestaties te verbeteren.' Evaluatie: 'Een Iip weet welke invloed zijn investering in mensen heeft op zijn prestaties.' In een bijlage staan de principes, de indicatoren en de bewijzen in schema. Uiteraard gaat het boek niet alleen in op de indicatoren en bewijzen, maar wordt er ruim aandacht geschonken aan de (nieuwe) rol en bijbehorende vaardigheden van de manager en de senior manager in ontwikkelingsgerichte bedrijven. Samengevat moeten leidinggevenden veel meer 'mensenmanager' worden en zich richten op werkelijke aandacht voor de ontwikkeling van en betrokkenheid bij de medewerkers. De rest van het boek gaat in op het belang van communicatie en de noodzaak om regelmatig bij medewerkers te inventariseren welke behoeften er zijn aan training en ontwikkeling. Na een match met de doelstellingen van de organisatie moet er natuurlijk voldoende boter bij de 'trainingsvis'. De kosten gaan ook hier voor de baat uit. Aan het eind van het boek gaan de auteurs in op het belang van introductieprogamma's voor medewerkers, coaching en het geven van feedback en geven ze diverse tips aan de managers. Beoordeling Voor de lezer die nog niets of weinig weet van IiP is het een redelijk overzichtelijk en toegankelijk boek. Echter, als ik me inleef in een manager die van plan is om mee te doen aan het keurmerk, zou ik niet enthousiast worden: Daarvoor bevat het boek veel te veel opsommingen, waardoor het op een vervelende manier doet denken aan een leerboek. Ook de leesbaarheid vermindert hierdoor sterk. Het boek staat bol van de propaganda voor IiP en er is nauwelijks aandacht voor kritiek die op keurmerken en certificering kan worden gegeven. Er wordt gegoocheld met zogenaamde 'resultaten uit onderzoek' zonder bronvermelding te noemen en er is geen verschil in benadering en adviezen voor kleine en grote bedrijven die het keurmerk willen behalen. Natuurlijk staan er ook enkele creatieve ideeen in, zoals een vrij te besteden bedrag per medewerker in de vorm van een 'rugzakje' en het advies om als manager eens letterlijk in de schoenen te staan van de baliemedewerkster, maar er worden toch vooral veel open deuren ingetrapt (bijvoorbeeld: informeer medewerkers regelmatig). De auteurs geven dit ook toe, maar ze benadrukken dat deze adviezen nog lang niet overal in praktijk worden gebracht. Een analyse hiervan lijkt me zinvoller dan opnieuw een riedel tips en trucs. Na het lezen van dit boek zou ik als manager rustig wachten tot het uit Engeland afkomstige Iip echt is overgewaaid. Dat is jammer, want de onderliggende visie van IiP is beslist de moeite waard.

Over Gérard Hendriks

Gérard Hendriks (1956) is mede-oprichter van Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling. Naast het verzorgen van intervisie en individuele coaching van (startende) leidinggevenden heeft hij zich de laatste jaren bezig gehouden met het ontwikkelen van competenties in alle lagen van de organisatie. Hendriks gaat in zijn werk altijd op zoek naar de intrinsieke motivatie en kansen voor ontwikkeling bij klanten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden