Het eerste dat me opvalt, is dat de kaft van het boek loslaat bij het openmaken. Ik raak dan meteen een beetje geïrriteerd en dat is nooit een goed begin voor een boekbespreking. Vervolgens begint inleiding als volgt: 'Met grote heren is het kwaad kersen eten, zegt een Nederlandse volkswijsheid. Krijgsheren, slimme ondernemers en managers avant la lettre wisten dat al eeuwen geleden en handelden daar ook naar. Goed gevoede en gemotiveerde soldaten leveren beter strijd, tevreden personeel loopt een stapje harder en is minder snel ziek. Niets nieuws onder de zon.' Dit zijn zinsneden die bij mij de neiging oproepen om iets leuks te gaan doen, want ik kan er geen touw aan vastknopen. Toch ben ik blij dat ik verder ben gaan lezen, want ik ben het volledig eens met de auteur dat interne communicatie de smeerolie is van de organisatie. Zonder communicatie roest het vast en breekt alles af. Ik ben (ook) van mening dat er in organisaties te veel wordt gekletst en te weinig gecommuniceerd. En om de daad bij het woord te voegen, wordt er in de eerste helft van dit boek iets te veel jargon gebruikt. Wat te denken van: 'Competentiemanagement is een parallel communicatietraject en een intensief persoonlijk communicatie-instrument, fungerend als katalysator, deeltjesversneller en communicatie-interventietechniek... Het meest waardevolle in dit boek van Elfferich zijn de heldere beschrijvingen van de bedrijfscases waarin de rol van interne communicatie naar voren komt. En dan bedoel ik speciaal de verhalen van bedrijven waar het niet van een leien dakje is gegaan, door bijvoorbeeld complexe fusies of een reeks aan tegenslagen. Dát zijn de verhalen die voor mij geloofwaardig zijn en waar ik van kan leren. Zo lezen we over Univé Verzekeringen: 'Na een jaar van pijn, verdriet en afscheid nemen kunnen we zeggen dat we weer financieel gezond zijn, maar zonder blije mensen.' De boodschap is: ook, en juist in tijden waarin het tegen zit, is open en tijdige communicatie van groot belang. Dat zijn de kersen die ik graag eet.
Over Gérard Hendriks
Gérard Hendriks (1956) is mede-oprichter van Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling. Naast het verzorgen van intervisie en individuele coaching van (startende) leidinggevenden heeft hij zich de laatste jaren bezig gehouden met het ontwikkelen van competenties in alle lagen van de organisatie. Hendriks gaat in zijn werk altijd op zoek naar de intrinsieke motivatie en kansen voor ontwikkeling bij klanten.