Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Personal brand punt nl

Misschien is het nog even wennen, maar bereid u er maar vast op voor. Een A-merk zijn is niet alleen voorbehouden aan producten als Coca Cola, Ajax of Andrélon for Men. Nee, ook u als individu kunt een merk worden. Word een Personal Brand.nl, adviseert het gelijknamige boek van droombaangoeroe Huub van Zwieten.

Ronald Buitenhuis | 24 augustus 2009 | 2-3 minuten leestijd

Als u de lessen uit Personal Brand.nl ter harte neemt, dan werkt u binnenkort niet meer voor een baas, maar vooral voor uzelf. U heeft ook geen CV meer maar een heus marketingplan. Goed is niet meer het criterium waarop je beoordeeld wilt worden, nee u wilt toch vooral onderscheidend zijn. Want dan ben je pas een merk. Hard werken, het zal allemaal, in de toekomst gaat u toch vooral strategisch te werk. ‘Alleen’ wordt vervangen door ‘netwerk’, ‘low profile’ opereren op kantoor gaat linea recta shredder, en met een total make-over vervangt u onzichtbaarheid door zichtbaarheid.

Zo zien we auteur Huub van Zwieten op zijn website in een hangmat op een of ander ‘bounty eiland’ zitten. Werken is voor hem vakantie, zo laat hij weten. Kennelijk wil hij zo ‘gebrand’ worden. Dat wil niet zeggen dat u dat ook zo moet doen, maar het geeft wel aan dat onderscheid er kennelijk tegenwoordig toe doet. Van Zwieten vertelt in zijn boek waarom branding ertoe doet en welke middelen er tot uw beschikking staan. Want volgens het boek is ‘het nu belangrijk om ervoor te zorgen dat het internet de juiste informatie over jou oplevert; informatie waarvan jij wilt dat mensen die over je kennen. De zaken waar jij trots op bent, waar jij voor staat, waar jij je mee onderscheidt’.

Een voorbeeld uit dit boek geeft aan dat hij in ieder geval een punt heeft. Je googlet een naam van iemand en klikt willekeurig op wat hits. Wat nu als je daar met een foto op staat waarop je dronken aan een bar hangt? Oeps! Weg carrière bij die multinational. Het boek zet je daarmee in ieder geval aan het denken over hoe je op internet te vinden bent, en hoe je overkomt. Bij veel bedrijven is het al gemeengoed om bij sollicitatieprocedures toch even te googlen om wat over de persoon in kwestie te weten te komen.

Van Zwieten laat zien dat er tal van mogelijkheden zijn om een profiel te maken op internet: Linkedin, Hyves, Facebook, enzovoort. Tegelijkertijd kun je daar ook de conclusie aan verbinden dat het best gevaarlijk is om op al die sites aanwezig te zijn. Misschien sta je wel op een vriendsite waar ook mensen op staan waar je vooral niets mee te maken wilt hebben of die negatief werken op je imago. Volgens Van Zwieten wegen de voordelen van een profiel niet op tegen de nadelen. En wees eerlijk: zangeres Esmee Denters is met het zichzelf zichtbaar maken op internet een wereldster in de dop geworden. En zo worden er in dit boek nog een paar voorbeelden van branding genoemd die succes hebben opgeleverd. Een boek kortom voor in de hangmat om tijdens de vakantie eens na te denken of u wel aan personal branding doet of er aan moet gaan doen.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Huub van Zwieten, Bas van de Haterd, Tom Scholte
Personal Brand.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden