Na crowdsourcing, waarbij individuen samen werken aan één eindproduct, ontstond ruim 10 jaar geleden crowdfunding. Een alternatieve vorm van financiering. In Nederland is het aantal initiatieven met zo’n 2.000 platformen op jaarbasis hoog. Nu de hype voorbij is, is het tijd om de balans op te maken. Dat is wat de auteurs doen. De eerste crowdfunding-initiatieven waren vaak kleinschalig en individueel van aard. Na SellaBand en Kickstarter, ontstonden grotere platformen, waar de initiatiefnemer zich kan aansluiten bij een facilitator. De huidige generatie platformen bestaat vooral uit bestaande organisaties die al een community hebben opgebouwd en aanvullend aan hun huidige business aansluiten op een bestaand crowdfundingplatform. Dit boek beschrijft het hele gamma. Van do-it-yourself crowdfunding tot internationale platformen. Crowdfunding is ‘een manier van individuen en groepen om hun droom, ambitie of groei, middels een open oproep te financieren door te putten uit relatief kleine bijdragen van een relatief groot aantal mensen, in ruil voor een immateriële dan wel materiële beloning.’ Een breed begrip dus, waarbij de auteurs erin slagen zeer compleet en overzichtelijk te schetsen waaraan je begint, als je een crowdfunding-campagne overweegt. Het begint natuurlijk met een idee, waar een goede propositie van gemaakt moet worden. Crowdfunding is eigenlijk ook een vorm van marktonderzoek. Omdat het samen met een publiek gedaan wordt, stel je je kwetsbaar op en die dialoog kan heel waardevol zijn. Er bevinden zich zelfs experts onder jouw financiers, die ingezet kunnen worden voor een inhoudelijke bijdrage. Zonder clichés en toegankelijk beschreven, krijgt de lezer een volledig praktisch inzicht in wat crowdfunding in de praktijk behelst. Realistisch en eerlijk verteld met praktijkvoorbeelden, waar anderen eerder leergeld voor betaalden. Want ongecompliceerd blijkt crowdfunding in het geheel niet. Om aan de regelgeving in Nederland te voldoen is het raadzaam om financieel en juridisch advies in te winnen. De auteurs gaan uitgebreid in op risicobeheersing. Zodat de lezer weldoordacht aan de slag kan en zich niet laat verrassen door gebrek aan kennis over type, tijd en tegenprestatie. Waarmee het funding-netwerk groter en vooral duurzamer zal zijn dan alleen met een handje vol goedbedoelende friends, family en fools die jouw idee steunen. De auteurs vinden dat crowdfunding niet gericht hoort te zijn op geld op korte termijn, maar op de langetermijnrelatie met deelnemers. Hiervoor is het van belang om dat de motivatie van de doelgroep begrepen wordt. Deze is gericht op rendement. Om van deelnemers ambassadeurs te maken is het belangrijk dat er steeds met ze gecommuniceerd wordt en beloften nagekomen worden. Zo’n campagne start al voordat hij live gaat en blijft doorgaan na de ‘eindstreep’ wanneer het geld is overgemaakt. Dit boek bereidt goed voor op crowdfunding-campagnevoering. Het helpt om overwogen keuzes te maken die misverstanden halverwege de campagne voorkomen. Een A tot Z handleiding, waar absoluut behoefte aan is.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.