Zaken die daarbij aan de orde komen, zijn het bouwen van een site, het hosten ervan, de inrichting van de administratieve organisatie, fulfillment en project management. Ook gaat Van Vliet in op site-marketing en meten van succes. Concrete checklists geven voor deze onderwerpen de belangrijkste aandachtspunten. Maar ook schuwt de auteur duidelijke beweringen niet. Leuk zijn de interviews met Nederlandse pioniers van e-commerce diensten. Aan het woord komen onder meer de uitbaters van E-meal/Pizza Online, Fleurop, 06-Software. Ze vertellen over de fouten die ze gemaakt hebben, te hoge verwachtingen of juist over onverwachte successen. Natuurlijk is het boek zelf ook online te koop, waarbij het wel weer jammer is dat er niet online voor betaald kan worden. 'Practice what you preach' zou in dit geval een goed advies zijn aan het adres van de auteur. Een sterk punt van het handboek is dat het de lezer in klare taal aanspreekt, en een uitgebreide verzameling tips, checklists en duidelijke uitspraken bevat. De leesbaarheid wordt helaas beperkt door taalfouten en het overmatig gebruik van neologismen (B-leving in plaats van beleving, consumens, Bermuda Triangle) en het evenals het woord 'cyber' inmiddels te vaak misbruikte symbool '@' (Project@1st, All@once, work@progress enzovoorts). Vergeleken met de vele academische en hoogdravende boeken die over e-commerce verschenen zijn, is het 'Handboek E-commerce' een stuk concreter, wat zeker voor het boek spreekt. Ook de Nederlandse voorbeelden dragen daar aan bij. Toch is het wél een boek van de hype van de dag: juist door concreet te kijken naar de mogelijkheden van vandaag en winst op korte termijn gaat het voorbij aan de 'grotere' implicaties van Internet op economie en samenleving. Eerder verschenen in Emnet, November 1998
Over John Caspers
John Caspers werkt al enige tijd als adviseur voor Bibit Secure Internet Payments (www.bibit.com), een bedrijf gespecialiseerd in Internetbetalingen. Vanaf november 1999 treedt John toe tot deze vennootschap en krijgt daar de verantwoordelijkheid voor het Europees uitbreiden van het productaanbod en het aangaan van partnerships met financiele instellingen. Hij is co-auteur van het boek 'De Piranha-economie'.