Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Corporate storytelling

'Succesvolle bedrijven en merken zijn meestal degenen met een verhaal dat onlosmakelijk aan het bedrijf en het merk kleeft en intern en extern consequent wordt uitgedragen.' Het succesvolle bedrijf werkt met een heldere corporate story. Peter van der Wijk beschrijft in 'Corporate storytelling' met pakkende voorbeelden hoe de communicatie met medewerkers of klanten optimaal werkt door gebruik te maken van goede en authentieke verhalen. Geen hype of eendagsvlieg, het is een continu proces van verhalen vertellen en bijstellen. Daar heb je een lange adem voor nodig.

Nico Vreeswijk | 17 augustus 2009

Peter van der Wijk beschrijft in zijn boek 'Corporate storytelling' waarom je het vertellen van authentieke en goede verhalen over het bedrijf serieus moet nemen. In de huidige maatschappij zijn consumenten onder andere door internet goed geïnformeerd over producten en ontwikkelingen in de markt. Zoals Van der Wijk aangeeft: 'we leven in een wereld met een hoog me too-gehalte' en probeer je dan maar eens onderscheidend op te stellen. Consumenten maar ook medewerkers zijn meer en meer op zoek naar producten die aansluiten op hun gevoelswereld en op duurzaamheid. Dit sluit dan weer aan op het actuele thema rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) waar vandaag de dag veel over te doen is. Van der Wijk zit op één lijn met Joseph Pine en James Gilmore, de auteurs van 'De beleveniseconomie', die ook aangeven dat klanten meer willen dan het product alleen. Klanten willen belevenis en theater, elke onderneming kan daar de regie en een podium voor creëren. Susanne Piët kijkt in 'De emocode' weliswaar weliswaar meer door de bril van klant en laat aan de hand van de belevingswaarde-index zien dat consumenten zich graag conformeren aan het verhaal van een merk of bedrijf. Zowel de klant als medewerker eisen een 'echt' verhaal waar ze trots op zijn of hun status aan ontlenen. Geen slimme reclameslogans meer of andere marketingtrucs maar naturelle bedrijfscommunicatie, is ook de boodschap van 'Corporate storytelling'. Jonathan Mantle beschrijft dit fenomeen ook in 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' en hij laat net als Van der Wijk zien dat succesvolle bedrijven allen een sterke leider en bedrijfscultuur hebben en de verhalen daarom het merk en bedrijf groot gemaakt hebben. Hierin zit ook het gevaar: de oprichter van het bedrijf gaat met pensioen of de ene manager of directeur komt en de ander gaat... het verhaal moet dus bij het bedrijf blijven passen. Van der Wijk weet je te boeien met goede voorbeelden waaraan een kernverhaal moet voldoen. Bij Shell gaat het niet om milieubewuste producent of innovatie; de kern is puur brandstof voor auto's. Starbucks heeft een wedstrijd uitgeschreven en ontdekt dat het zich kan profileren als 'de derde plaats'. Een plaats tussen thuis en werk waar je jezelf kunt zijn en anderen kunt ontmoeten. Starbucks-klanten zijn daarmee een deel van het merk geworden. Leuk om te lezen in de Volkskrant van 15 augustus 2009 waar Wilma de Rek zich afvraagt waarom Starbucks koffieleuten trekt. Wij weten nu wel beter. Van der Wijk heeft het boekje van 80 pagina's als marketing en sales update uitgebracht en zo komt het ook over. 'Corporate storytelling' is mooi vormgegeven in een luxe uitgave en leest gemakkelijk weg, het is een mooie samenvatting van de beschikbare kennis op dit gebied. Geschreven in 2007 en herdrukt in 2009 is dit nog altijd een actueel onderwerp. Binnenkort mag het boek, gelet op de vele ontwikkelingen, wat mij betreft wel in een nieuwe versie met iets meer diepgang worden uitgebracht. Een boekje alleen voor marketing en communicatie professionals? Nee, het gaat wat mij betreft verder. Het is voor alle geïnteresseerden van belang, al is het maar om de boodschap duidelijk te maken dat corporate stories van iedereen binnen en buiten het bedrijf zijn en dat je ze vooral levend moet houden.

Over Nico Vreeswijk

Nico Vreeswijk MBA is werkzaam als manager relatiebeheer bij Sanquin Bloedvoorziening in Amsterdam en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij heeft zijn MBA behaald aan de Business School Nederland te Buren en is docent bij de business school NCOI.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden