In zijn boek 'Een goed gesprek' maakt de auteur Luc van Berkestijn de lezers op een luchtige en vooral snelle manier wegwijs in één op één gesprekken. Berkestijn start zijn boek met een introductie ofwel startgesprek waarin hij duidelijk maakt dat zo'n gesprek kaderscheppend is en de nieuweling handvatten biedt. Daarna stapt hij snel over naar feedbackgesprekken waarin het duidelijk is dat je dit gebruikt als er iets je dwars zit. De techniek is vooral gericht op het concreet maken van het probleem en dat weet te vertellen in de 'ik ervaar'-vorm. Op basis hiervan moet je de 'beklaagde' uitnodigen om in dialoog te treden. Berkestijn geeft hierbij duidelijk aan dat je feedbackgesprekken niet moet omzeilen maar het probleem juist op tafel moet krijgen. Dat sluit sterk aan op het boek 'Gedoe komt er toch' van Joop Swieringa en Jacqueline Jansen, die ook aangeven dat je problemen pas kunt oplossen als het probleem herkend en erkend wordt. In het vervolg wordt er ingegaan op functionerings- en beoordelingsgesprekken waarbij duidelijk het verschil tussen beiden aan bod komt. Evaluerend en confronterend, beschouwend of afrondend. Uiteraard komt ook het slechtnieuwsgesprek ter sprake met de verschillende fasen daarin, zoals de klap uitdelen, frustratie opvangen en gezamenlijk naar een oplossing zoeken. 'Een goed gesprek' is een lekker leesbaar boek waarbij lange theoretische uitwijdingen of onderbouwingen weg zijn gelaten. Het is wat mij betreft vooral een praktisch toepasbare handleiding voor managers en ondernemers.
Over Nico Vreeswijk
Nico Vreeswijk MBA is werkzaam als manager relatiebeheer bij Sanquin Bloedvoorziening in Amsterdam en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij heeft zijn MBA behaald aan de Business School Nederland te Buren en is docent bij de business school NCOI.