Zoals menigeen kan ik het werk niet altijd even goed loslaten voor het slapen gaan. Ik moet dan ook even loskomen van de dag en lees het liefst iets van lekker doorkabbelt, zoals 'Het bureau' van J.J. Voskuil. Ik heb zelf nooit het weekblad Intermediair op papier gelezen, dus ik had nog geen beeld bij de columns van Ben Tiggelaar, die ik overigens vooral kende van de succesformule: MBA in één dag. Ik kan wel zeggen dat ik inmiddels na het lezen van deze columns fan ben van Ben Tiggelaar. Zijn schrijfstijl spreekt me aan en ook in zijn verfrissende en vaak herkenbare kijk op managementthema's kan ik mij vinden. Dit verklaart ook waarom ik het boek in twee avonden uit had. Van het zeer herkenbare plannen maken en doelen stellen voor jezelf in de zomervakantie, tot een andere kijk op leiderschap. Het lijkt alsof Tiggelaar overal wel eens zijdelings over heeft nagedacht. De mooiste column blijft voor mij column 61 met de titel: Crisisheld. Deze column is blijven hangen omdat ik bij deze recensie veruit het meest moest lachen. De column gaat over het productief maken van crises. Tiggelaar stelt een stappenplan voor wanneer het bedrijf negatief in het nieuws is. Stap 1. Regel genoeg printjes van het negatieve nieuws Stap 2. Ga voor dag en dauw naar kantoor en verspreid het materiaal over de bureaus van je collega's Stap 3. Ga snel naar huis en meld je rond 9.15u telefonisch ziek Stap 4. 'Ziek? Maar dat kan helemaal niet' zullen je collega's zeggen, 'Weet je wel wat er vanochtend op ons bureau lag?' Je houdt je van de domme en luistert braaf Stap 5. Vervolgens zeg je: 'Verdorie. Ik voel me echt heel slecht, maar met zo'n crisis kan ik natuurlijk niet thuisblijven. Ik kom naar de zaak en dan lossen we dit samen op.' De column eindigt met 'Minstens tot de volgende crisis kun je niet meer stuk.' Doordat ik de columns voor het slapen gaan las, kon ik even terugkijken op de dag en ook even stilstaan bij thema's die ook die dag in mijn werkende leven als organisatieadviseur de revue hadden gepasseerd. Vaak herkenbare, maar soms ook onverwachte thema's. Wie op zoek is naar zware literatuur, moet dit boek vooral links laten liggen. Door de diversiteit van onderwerpen is het boek ook zeker leesvoer voor een ieder die werkzaam is in welke organisatie dan ook. De columns zijn toegankelijk, vol humor en werken ontnuchterend. Kortom een aanrader voor op het strand, voor het slapengaan, in bad, in de trein, op de bank en ga zo maar door.
Over Marthe van der Molen
Marthe van der Molen is organisatie-adviseur bij Meauve Veerkrachtig Veranderen. Ze helpt organisaties veerkrachtiger en succesvoller te worden door teams en leiders te versterken. Hierbij maakt ze gebruik van veranderkunde, positieve psychologie en werkgeluk.