Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Samoerai communicatie

Achter de intrigerende titel 'Samoerai communicatie' gaat een dun boekje schuil waarin oosterse gevechtsprincipes toegepast worden op westerse communicatie. Lars Faber en Ton van Halderen hebben een boek geschreven dat erg gemakkelijk leest, bijzonder compact is, en tegelijkertijd een rijk scala aan wijsheden bevat.

Mariska Fennema | 20 oktober 2006

Het boek bestaat uit drie delen die voorafgegaan worden door een uitgebreide introductie. In deze inleiding geven de auteurs aan dat het niet gaat om het aanleren van nieuwe trucjes of het veranderen van een imago, maar om leren. Dat wil zeggen: vanuit het centrum van je levensenergie leren communiceren. Geen krijgskunst dus, maar wel het aanleren van de vaardigheden en de eigenschappen van het Samoeraischap, zodat je op je best kunt presteren als het er echt op aankomt. Want dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat: “droom je leven en leef je dromen, haal alles eruit wat erin zit.” De uitgangspunten van het Samoeraischap die behandeld worden in de introductie, worden afgesloten met het weergeven van vijf staten van 'zijn' die iemand kan doorlopen op weg naar meesterschap met betrekking tot het reageren op situaties die zich voordoen. De vraag die men zichzelf vervolgens kan stellen, is of men in een bepaalde situatie reageert als een Ninja, een Ronin, een Samoerai, een Daimyo, of een Sensei. Na deze introductie in het Samoeraischap gaan de auteurs in deel 1 verder in op de essenties die ten grondslag liggen aan Samoerai communicatie. Als eerste komt het begrip 'Zen' aan de orde. 'Zen' biedt een visie op levensenergie. Vervolgens gaan de auteurs in op het begrip 'Hishiryo', het alert zijn en leren gebruiken van gebundelde kracht. Het begrip 'Kime' wordt daarna besproken. 'Kime' is uiting geven aan maximale expressie van energie op het juiste moment. En voor dit alles heeft men 'Shoshin' nodig, de geest van een beginner, om steeds te kunnen leren. Dit deel wordt afgesloten met de weergave van het Samoerai leermodel. In het zeer beknopte tweede deel behandelen de auteurs de erecode die ten grondslag ligt aan Samoerai communicatie. Dit deel omvat slechts drie pagina's. De auteurs motiveren dit door aan te geven dat een krijger zich die erecode alleen door zijn handelen eigen kan maken. In het derde en tevens laatste deel staan vooral de innerlijke houding en het communiceren centraal. Zo komt het omgaan met emoties aan de orde, het richten van de focus, en het richten op dat wat je wilt. Ook gaat het over de kracht van het woord, conflicten, omgaan met afspraken, feedback, vechtlust, en over de schaduwzijde die ieder mens ook in zich heeft. De auteurs eindigen het boek met een hoofdstuk over leegte. Dit levert een interessante beschouwing op over onpeilbaarheid: “datgene wat niet geleerd, noch gekend kan worden, alleen beleefd.” Ik vind 'Samoerai communincatie' een bijzonder boek en heb het inmiddels meerdere keren gelezen en doorgebladerd. Steeds vielen mij weer andere dingen op, en telkens werd ik opnieuw geïnspireerd. Het boek staat namelijk ook vol met mooie spreuken en uitspraken, zowel oosterse als westerse. De verschillende oosterse termen maakte het lezen van dit boek in het begin soms wel wat verwarrend, maar doordat alle termen goed worden toegelicht raakte ik er ook wel weer snel in thuis. Hoewel de indruk gewekt kan worden dat dit boek vooral de 'zachte' kant van het communiceren benadrukt, door de grote aandacht voor de innerlijke houding, wil ik dat direct weerleggen. De oosterse krijgskunst kent namelijk ook harde kanten, vooral wanneer men niet leert van fouten. Die harde kanten blijven zeker niet onbesproken. Wat dit boek duidelijk maakt, is dat zowel de harde als zachte aspecten van communiceren en het daaruit voortvloeiende handelen in harmonie samen kunnen gaan indien men zich de uitgangspunten van Samoerai communicatie geheel eigen maakt. Om met de auteurs te spreken: “Een Samoerai blinkt niet alleen uit in gevechtstechniek, hij schittert bovenal in sportiviteit.”

Over Mariska Fennema

Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij Business School Nederland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden