Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Impact en invloed

Als u uw persoonlijke invloed in uw organisatie wilt vergroten, dan biedt het boekje 'Impact en invloed, gelijk krijgen in plaats van gelijk hebben' een overzicht van een aantal bestaande beschikbare methoden en technieken die u hierbij kunt inzetten. Verwacht geen compleet uitgewerkt stappenplan van de heren Anbeek, Lybaert en De Weerd, maar maak kennis met mogelijke modellen, theorieën en samenvattingen die u kunt toepassen.

Bertine Zoon | 22 februari 2011

Vanwege het coachen van een dame die in haar werk vastloopt omdat ze haar ideeën niet verkocht krijgt, ben ik 'Impact en invloed, gelijk krijgen in plaats van gelijk hebben' gaan lezen. De achterflap is veelbelovend; als ik het boek concreet toepas zal ik direct effect zien. In dit geval dan mijn coachingsklant. Klinkt alsof ik, maar ook ieder ander die zijn persoonlijke impact en invloed in organisaties wil vergroten, daar wel mee uit de voeten kan. De zeven hoofdstukken (het eerste hoofdstuk is de algemene inleiding) van het boekje hebben mooie titels als 'Zelf bouwen aan hoogpresterende teams' en 'Beïnvloeding en coalities bouwen'. Het schept bij mij de verwachting dat ik bijvoorbeeld inzage krijg in de wijze waarmee ik op integere wijze mensen kan overtuigen van mijn plannen. Alhoewel, er zijn slechts zes pagina's aan dit onderwerp besteed. We blijken als lezer dan ook niet echt mee de diepte ingenomen te worden door de heren Anbeek, Lybaert en De Weerd. In korte opsommingen wordt de Splash-methodiek, een beïnvloedingsstrategie, in blauwe kaders uitgelegd. Door de korte instructies blijft het verhaal voor mij nogal theoretisch. Ik zou juist graag willen lezen hoe ik moet lobbyen, en niet alleen maar dat ik moet lobbyen. Misschien kan ik zelf meer inspiratie halen uit de basistechnieken voor het verkrijgen van invloed, verderop in het derde hoofdstuk. Helaas, het enige dat valt te lezen is een rijtje van de zes basistechnieken om mijn ideeën te verkopen met op nummer 1 'wederkerigheid, eerst geven dan ontvangen'. Niet helemaal wat ik verwacht had. Zoals hoofdstuk drie zijn eigenlijk alle hoofdstukken in het boek. Er worden soms wat uitgebreider, vaak globaal, bestaande methoden en technieken aangestipt die u zou kunnen toepassen bij het bereiken van uw doelen. Zoals de MBTI, Kolbe index, en de acht stappen van Kotter bij het plannen van het veranderingsproces. Daarmee is het een prima boekje om ideeën op te doen over een aantal beschikbare methoden en technieken die u kunt inzetten om meer inzicht te krijgen in beïnvloedingsprocessen en werkwijzen. Het blijft voor mij echter bij een eerste kennismaking met een (beperkt aantal) methoden; de theorie is toegelicht, de stap naar concrete uitvoering en implementatie ontbreekt. Bij een groot aantal technieken is echter wel een afbeelding opgenomen van boeken van andere schrijvers (vaak de bedenkers van de betreffende methode) waarin u verder kunt lezen als u echt de diepte in wilt over het betreffende onderwerp. Eigenlijk jammer aangezien de (co)auteurs van dit boek allemaal omschreven worden als toptrainers. Ik had me graag laten meevoeren in hun praktijkervaringen zodat ik hiermee mezelf en mijn coachingsklant had kunnen inspireren!

Over Bertine Zoon

Bertine Zoon is freelance trainer en geeft workshops en individuele coaching om met (meer) plezier te werken. Creëer ook een plezierige omgeving op uw werkplek door praktisch en resultaatgericht met Zoo'n Training aan de slag te gaan met uw persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en het plannen en organiseren van uw werk!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Gert Anbeek, Patrick Lybaert, Harry de Weerd
Impact en invloed

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden