Zelf was ik op zoek naar een opfrissingscursus SEO, met twee achterliggende gedachtes: 1. Ik wil begrijpen wat SEO precies doet en hoe het werkt (want ik heb wel wat SEO-kennis, maar de regels veranderen natuurlijk voortdurend en door alle informatie op het web kan ik er geen wijs uit worden wat onzin en/of verouderd is). 2. Ik wil leren hoe ik SEO kan inzetten in de teksten die ik schrijf (want de vraag naar tekstschrijvers die voor SEO kunnen schrijven, wordt steeds groter en ik heb laatst nee gezegd tegen een opdracht omdat ik er niet van verzekerd was dat ik de juiste kennis in huis had). Via een tip kwam ik bij SEO voor webprofessionals terecht. Een boek dat webprofessionals belooft weer helemaal up-to-date te geraken als het gaat om het zo goed mogelijk scoren in de gratis zoekresultaten van Google. En ‘een must voor tekstschrijvers’ bovendien. Een aanbod dat ik met beide handen aangrijp, want ik ben het op dat moment geheel eens met wat schrijver Alain Sadon zegt in zijn inleiding: ‘Men profileert zich massaal op het gebied van SEO, terwijl veelal volstrekt onduidelijk is wat dit in de praktijk precies betekent.’ Mijn eerste wens, 'begrijpen wat SEO precies doet en hoe het werkt', vervult Sadon direct en geheel. SEO voor webprofessionals onderwijst je in alle praktische en theoretische kanten van SEO. Geschreven zodat iedereen het kan begrijpen, zonder kinderachtig of laatdunkend over te komen. Sadon geeft bovendien op tijd aanwijzingen om bepaalde stukken tekst over te slaan wanneer het even te technisch wordt. Veel van de stof beheers ik al. Kennis die stiekem bij je naar binnen sluipt zonder dat je het doorhebt. Maar er zijn ook veel nieuwe stukjes informatie die voor een aha-moment zorgen. En zo vult mijn e-book zich langzaam maar zeker met digitale aantekeningen vol SEO-leermomentjes. Aan het eind van hoofdstuk vier 'Technisch ontwerp' zak ik een beetje weg, dit gaat te diep. Het is immers hoofdstuk 5, 'Realisatie content' waar ik langzaam naartoe aan het werken ben. Zodat ik kan beginnen met mijn tweede wens, 'leren hoe ik SEO kan inzetten in de teksten die ik schrijf'. Hoofdstuk 5 begint met de uitleg dat content geen ondergeschoven kindje zou mogen zijn. Zoekmachinegebruikers zijn immers op zoek naar een antwoord op hun vraag en niet naar een goed geoptimaliseerde site. Het is echter al heel snel duidelijk dat geSEOficeerde content geen klap uithaalt als het geraamte van de website niet goed onder handen genomen is door een SEO-specialist. Oftewel, SEO-schrijven staat niet op zichzelf. Al snel ben ik ook op de hoogte van de huidige optimale keyword count, keyword density, keyword weight, keyword prominence en keyword proximity. Als SEO-schrijver moet je dus eigenlijk wiskundige fratsen uithalen met de teksten die je schrijft. Jammer. Nadat er wederom wordt ingegaan op verwijzingen, worden er een aantal belangrijke regels voor het schrijven van zoekmachinevriendelijke content opgesomd. Waarvan de eerste twee (en later nog een aantal) overigens weinig met schrijven te maken hebben (1. Schrijf één webpagina voor ieder zoekwoord waarop je wilt gaan scoren. 2. Begin je tekst met een kop, en plaats die - in de html code - tussen en .) Er komen zo mogelijk meer vragen bij me naar boven dan ik antwoorden krijg. Na nog een hoop technische zaken die weinig met het werk van een tekstschrijver van doen hebben, gaan we rustig verder met linkbuilding en nog wat zaken. Ik ben een illusie armer. Hoe goed SEO voor webprofessionals ook is, het is geen boek over SEO dat je kunt bestempelen als ‘een must voor tekstschrijvers’. SEO voor webprofessionals is wél ‘een must voor iedereen die voor eens en voor altijd wil begrijpen wat SEO precies is’. Met als kanttekening dat dit over twee jaar hoogstwaarschijnlijk al wel weer veranderd is. Wellicht dat de training voor tekstschrijvers van SEOguru Sadon wat meer de diepte in gaat, al ben ik daarover ook huiverig.
Over Linda Poort
Linda Poort werkt als medewerker communicatie en webredactie bij IIA Nederland, dé beroepsorganisatie van internal auditors. Ook is ze mede-eigenaar van Wandelenmacedonie.nl, heeft ze het boek Richting Freelancen geschreven en is ze medeauteur van Het Freelancersalfabet. In haar vrije tijd leest Linda alles wat los en vast zit, onder het genot van grote mokken thee en stukken pure chocolade.