Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Trainen is een vak. Hoe? Zo!

Is trainen een vak of een roeping? Is het voldoende om met veel bezieling anderen te trainen of vraagt het werk ook vakkennis? René Kuiper is er duidelijk over: trainen is een vak dat je kunt leren. Hij is een ervaren trainer bij NTI-NLP en werkt vanuit het NLP-gedachtegoed. Trainen is in zijn opvatting vooral een communicatievaardigheid. Zijn boek staat propvol NLP-inzichten, -opvattingen, -technieken, -oefeningen met behulp waarvan trainers beter hun vak kunnen uitoefenen. Of dat laatste zal slagen is maar zeer de vraag omdat Kuiper zeer veel ideeën op relatief weinig pagina's heeft gezet.

Anneke Dekkers | 15 april 2010

René Kuiper heeft 'Trainen een vak. Hoe? Zo!' geschreven om trainers en opleiders te ondersteunen in hun proces. Zijn motivatie lijkt voort te komen uit het feit dat sommige trainers hun werk eerder als een roeping dan een vak beschouwen. Dat is jammer, want als je trainen als een te leren vak ziet, ben je succesvoller in het laten leren van anderen. Kuiper heeft zichzelf een uitdaging bezorgd, want het trainersvak is veelomvattend. Wat zet je daarover in een boek? Kuiper maakt de keuze om vanuit zijn NLP-achtergrond met name de communicatievaardigheden van het trainersvak te belichten. Dat vindt hij de essentie van het vak. Aan het begin van het boek maakt Kuiper al duidelijk wat de belangrijkste ingrediënten van het trainersvak zijn: werken vanuit een krachtige persoonlijke missie, in contact zijn met jezelf en met de cursist. En ten slotte congruent zijn met de materie die je brengt vanuit een innerlijke houding van nieuwsgierigheid en experimenteren. Hij heeft zijn boek opgedeeld in vier hoofdstukken met als thema's: de attitude van de trainer, principes in training, opbouw van de training en presenteren. Al lezend in 'Trainen een vak. Hoe? Zo!' begon mijn hoofd snel te tollen. Een enorme hoeveelheid onderwerpen wordt behandeld, waaronder metaforen, neurologische niveaus, sponsoring, congruentie, perifere visie, overdracht, leerstijlen, presenteerstijlen, gebruik van taal, leercyclus, het 4-mat systeem, inductief-deductief, weerstanden, feedback, oefeningen en niet te vergeten alle behulpzame uitgangspunten die je als trainer uniek maken. Kuiper zet ze zeer kort uiteen, geeft een praktijkvoorbeeld, een reflectieopdracht en gaat door naar het volgende onderwerp. Ik bleef in verwarring achter. Wat had ik veel gelezen! Belangrijke zaken voor trainers, maar soms ook zaken waarvan ik dacht, waarom staan ze in dit boek? Ik heb met plezier de tekeningen bekeken dus het boek was zo uit. Maar hoe komen de belangrijkste ingrediënten van het trainersvak terug in dit boek? Hoe is de ordening eigenlijk? Waarom nou juist deze onderwerpen? Word ik geacht het besprokene nu zelf toe te kunnen passen? Vragen waarop ik geen antwoord heb gekregen. De warrige vormgeving en structuur hielpen ook niet mee om helderheid te krijgen. Ach, had de schrijver maar het door hem beschreven 4-mat systeem consistent doorgevoerd bij het schrijven van het boek! Ter toelichting: Het 4-mat systeem is bedoeld om alle leerstijlen in de leercyclus aan bod te laten komen door per leerstijl de regerende vraag aan bod te laten komen: et 4 mat systeem sluit aan bij de leercyclus van Kolb en laat iedere leerstijl met een Waarom (motivatie)? Wat (theorie, kennis)? Hoe (doen)? Wat kan ik er mee? (Toepassen). Achteraf overheerst het gevoel dat Kuiper al zijn waardevolle NLP-inzichten en trainerservaringen over het trainersvak in één keer in een boek van 128 bladzijden heeft willen zetten. Ongetwijfeld is het zijn prijzenswaardige bedoeling een goed toegankelijk boek over NLP en trainen te schrijven. Het effect is echter dat de lezer overvoerd wordt met inzichten, technieken, modellen, opvattingen. Daarmee schiet hij wat mijn betreft zijn doel voorbij om trainers echt een stap verder te laten zetten. Het boek had een veel strengere selectie, redactie en helderder vormgeving verdiend. Minder is meer, in dit geval. Wat de auteur wel heeft bereikt, is dat u zicht krijgt op het gedachtegoed en de praktijk van een ervaren NLP-trainer. Dat alleen al kan het boek de moeite waard maken.

Over Anneke Dekkers

Anneke Dekkers (1958) werkt sinds 1986 als trainer en coach. In 2001 heeft ze haar eigen bureau Strapa opgericht. Haar missie is mensen meer vrolijkheid, relativeringsvermogen, inzicht en resultaat te bieden. Ze doet dat door te trainen, coachen en te schrijven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden