Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Conversation Company

Steven van Belleghem publiceerde in 2010 'De Conversation Manager'. Het boek was een doorslaand succes en van Belleghem werd in recordtijd een veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van social media. Eind 2010 won van Belleghem ook nog eens de marketingliteratuurprijs. Steven van Belleghem heeft zichzelf niet de tijd gegund om op zijn lauweren te rusten, integendeel. Dit voorjaar verschijnt 'De Conversation Company'. De vraag is natuurlijk of de auteur er in is geslaagd het niveau van zijn vorige boek vast te houden.

Max Kohnstamm | 28 maart 2013

In 'De Conversation Manager' ging het nog vooral om de belangrijke bijdrage die de social media kunnen leveren bij het opbouwen van sterke merken. In zijn nieuwe boek gaat van Belleghem een stap verder, of beter gezegd een stap hoger. De Conversation Company gaat over de vraag hoe een onderneming in dit online tijdperk een onderscheidende positie kan opbouwen. Anders gezegd: 'De Conversation Company' is een boek over online marketingstrategie, of misschien wel ondernemingsstrategie. 'Om de hedendaagse consument op een goede manier te bedienen, moeten we onze volledige bedrijfsfilosofie aanpassen. Wie u bent als organisatie is belangrijker dan wat u zegt' stelt de auteur welhaast waarschuwend in zijn inleiding. 'De snelle ontwikkelingen op online gebied hebben geleid tot een radicale verandering van het gedrag van consumenten en zorgen voor de behoefte aan het heruitvinden van onze bedrijven', zo gaat de auteur verder. Het fundament van een succesvolle online strategie wordt gevormd door de bedrijfscultuur. Zonder een open, authentieke en positieve bedrijfscultuur is succes op online marketing gebied onmogelijk. De noodzaak van een open bedrijfscultuur vormt de kern van de boodschap van 'de Conversation Company'. Want zonder enthousiaste en super betrokken medewerkers is succes een utopie. De medewerkers staan immers aan de basis staan van een positieve customer experience. Het managen van deze customer experience vormt volgens van Belleghem de eerste pijler voor succes. Enthousiaste en betrokken medewerkers vormen vervolgens - samen met de klanten - de onmisbare schakel bij het tot stand komen van de tweede pijler voor succes, de zo belangrijke online (en offline) conversaties. Aangezien traditionele reclame ofwel 'zenden' in dit online tijdperk onvoldoende werkt zal een bedrijf het van authentieke conversaties tussen medewerkers en klanten moeten hebben. Voor het tot stand komen van deze conversaties is impactvolle content vereist. Deze content leidt uiteindelijk tot conversie en verkoop; dat is dan de derde pijler. Om de klanten vervolgens ook nog enthousiast te houden is persoonlijke aandacht de minimale eis. Een echt succesvolle 'Conversation Company' gaat veel verder en zorgt voor de vierde en laatste pijler: een structurele samenwerking tussen medewerkers en klanten. Deze samenwerking kan natuurlijk alleen goed lopen wanneer de medewerkers het recht hebben zelfstandig belangrijke beslissingen te nemen. In een machinebureaucratie zal dat nooit lukken. En zo is de cirkel rond: alle vier door de auteur bedachte pijlers voor succes kunnen alleen stevig staan indien het fundament bestaat uit een open, authentieke en positieve bedrijfscultuur. De auteur komt met een bewonderenswaardig doordachte opzet voor het bouwen van een succesvolle 'online strategie'. De kracht van het boek is dat Steven van Belleghem zich niet beperkt tot ronkende termen en vrijblijvende adviezen in de stijl van Seth Godin. Het laatste deel van het boek bestaat uit een helder stappenplan om tot een succesvolle online marketingstrategie te komen. Dankzij de ruime ervaring die Steven van Belleghem en zijn collega's van InSites Consulting is 'De Conversation Company dan ook geenszins een zweverig boek. Hulde is op zijn plaats! Tot slot zij opgemerkt dat veel van de beweringen in het boek ondersteund worden door gedegen onderzoek. Wederom bewijst Steven van Belleghem (die ook verbonden blijft aan de Vlerick Leuven Gent Management School) dat samenwerking tussen wetenschap en praktijk in Vlaanderen wel mogelijk is. En de Nederlandse marketingwetenschappers? Die gaan vrolijk door met het schrijven van onleesbare artikelen in door niemand gelezen wetenschappelijke blaadjes.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden