Misschien komt het door de informele stijl van schrijven of mijn eigen horeca/winkelbijbaantjes als student, maar de door Lammers aangedragen suggesties voor goed gastheerschap om de sales te verhogen lijken even solide als een open deur. Het advies van gepoetste schoenen tot een ferme handdruk geven weinig inzichten in de werkelijke motieven achter het weinige dienstbare karakter in de Nederlandse omgang tussen bedrijven en klanten. In hoofdstuk zeven word ik even verrast en lijkt er enige diepgang te komen in dit interessante thema met de introductie van begrippen als hostmanship en dienstbaarheid. Dit zijn thema's die binnen de bedrijfskunde meer en meer hun intrede doen. Echter blijft Lammers bij het benoemen van de thema's. Daarmee blijft het een aardig boekje over het verkopen van BMW's en hemden bij Oger, maar mist het de diepgang voor een bredere inzet. Jammer want dienstbaarheid kan een ongelooflijk belangrijke asset van een organisatie zijn (lees bijvoorbeeld het boek van Tony Hsieh oprichter en oud-CEO van Zappos.com). Internationalisering, digitalisering en niet te vergeten de huidige economische teruggang, maakt de positie van de klant meer leidend. De manier hoe een bedrijf zich presenteert ten opzichte van die klant (zowel business to business als business to consumer) wordt ineens een onderscheidende en bepalende factor. Zou KPN nu een prooi zijn voor een buitenlandse overname wanneer Ad Scheepsbouwer gastheerschap en een diensbare houding tegenover klanten had geïntegreerd in de core van zijn organisatie en niet de mentaliteit van een verstokt monopolist had bezeten? Lammers snijdt een heel wezenlijk thema aan waarmee bedrijven het verschil kunnen maken en kunnen overleven in zwaar weer, maar hij blijft nog wat bescheiden. De aanzet van Lammers is mooi, de thematiek goed gekozen en actueel. Echter mist WAUW de verdieping om ook toepasbaar te zijn voor grotere organisaties. Het is daarmee een boek dat zeker waarde heeft voor het MKB, maar nog een slag mist voor een bredere inzet bij grotere bedrijven.
Recensie
Wauw - Gastheerschap en sales in Optima forma!!!
Wie kent niet dat gevoel een winkel te binnen te lopen en je niet welkom te voelen. “Zou ik je heel misschien iets mogen vragen”, weet je na heel wat aarzeling uit te brengen tegen de dienstdoende winkelmedewerker. Zijn of haar reactie houdt niet zelden het midden tussen totale onverschilligheid en de respons op een buitengewoon onbehoorlijk voorstel. Lammers weet op zeer gevatte en herkenbare wijze het fenomeen van gastheerschap neer te zetten in zijn boekje met de aansprekende titel WAUW. Gelardeerd met vlot geschreven anekdotes doet Lammers een poging de verkoper/ondernemer een les gastheerschap bij te brengen.
Bart Aupers
|
10 mei 2013