Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wat kan mij nou gebeuren?

‘Transitie naar houdbaar concurrentievoordeel & duurzame waardegroei. Op weg naar een prodynamische onderneming’. Zo luidt de ondertitel van ‘Wat kan mij nou gebeuren?’ van Pieter Geelhoedt en Wil Jansen dat belooft heel wat. Mijn eerste gedachte is dan ook dat het beloofde nogal pretentieus is. Hier zijn al heel wat marketingboeken over vol geschreven. Benieuwd naar wat de auteurs hier aan toe gaan voegen heb ik het boek ter hand genomen.

Eric van Arendonk | 5 november 2015

Prodynamische onderneming is voor mij een nieuwe term, maar ik heb er wel meteen een beeld bij. De term vormt ook eigenlijk de kern van het boek. Het dekt ook de titel; ‘Wat kan mij nou gebeuren?’ Menig onderneming wordt nog verrast door ontwikkelingen waarvan men te laat door heeft wat het effect is op hun businessmodel. Hierdoor zien ze nieuwe spelers in de markt te laat of krimpt hun markt doordat technologie een alternatief mogelijk maakt. De auteurs stellen dat men een periode van vijf jaar vooruit moet kijken. Kijk maar eens vijf jaar terug en vergelijk dat met vandaag en zie wat er veranderd is. Mijns inziens slaan de auteurs hiermee de spijker op de kop. Marketeers moeten vooruit kijken en schatten welke ontwikkelingen van invloed kunnen zijn op hetgeen wat hen drijft of wat het gedrag van hun doelgroep ingrijpend zal gaan veranderen. Degenen die hier het beste op inspelen zullen inderdaad een concurrentievoordeel opbouwen. De auteurs noemen dit prodynamisch ondernemen: de blik vijf jaar vooruit richten en reflecteren naar het heden. Het succes van een bedrijf hangt af van de mate waarop stakeholders in de toekomst bediend worden, dit is een citaat uit het boek. Niets anders dan wat we kennen, alleen staan hier de woorden ‘in de toekomst’ bij, wat het geheel van korte termijn naar lange termijn brengt. Hoe men dit doet staat uitvoerig beschreven in het boek waarbij diverse voorbeelden het verhaal ondersteunen. In de bijlage vind je een mooi model ‘Checklist Excellence’ waarin je diverse bestaande modellen kunt herkennen, het geeft een totaal overzicht van een onderneming weer. Het model is wel wat lastig door zijn vormgeving, maar er zit meer in. Al met al is het een volstrekt logisch verhaal, maar het wordt nog te weinig toegepast. Menig bedrijf zou ieder jaar zijn blik eens moeten richten op de ontwikkelingen van nu tot vijf jaar vooruit. Maar dan zo breed mogelijk. Goed boek voor marketeers en eindverantwoordelijken omdat het allemaal wat meer prodynamischer mag worden, om met de woorden van de auteurs te spreken.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden