Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Power to the people - Marketing in de zorg

Op zoek naar meer inhoudelijke kennis over de zorgsector werd ik geattendeerd op het boek ‘Power to the people’ dat schrijft over hoe zorgorganisatie Pluryn marketing heeft ingevoerd in de organisatie. Omdat ik zelf een klein jaar als vrijwilliger heb gewerkt bij Pluryn, was ik meteen nieuwsgierig.

Milou Engelaer | 29 april 2015

Het boek beschrijft hoe marketing kan fungeren als vliegwiel om klant- en marktgerichter te worden. Om dat te bereiken moet marketing gezien en beleefd worden als managementfilosofie: als onderdeel van de visie die sturing geeft aan de hele organisatie. Het eerste hoofdstuk bevat de toelichting van de waarde van marketing in de zorg. De manier van denken spreekt me aan: het zorgt voor focus op onderscheidende factoren en vergroot de wendbaarheid van zorgorganisaties. Zelf heb ik in mijn studie basale kennis over marketing opgedaan. Daarnaast ben ik in mijn werk als adviseur bekend geraakt met communicatieplannen. Hierdoor zie ik wel open deuren terug in het boek. Desondanks is het boek goed ter verduidelijking van de definitie en afbakening van het vakgebied marketing. Ook vond ik het interessant om het brede scala aan communicatiemiddelen op een rijtje te gepresenteerd te krijgen. Zo verraste het mij dat Pluryn zo versnipperd communiceert: met een grote aantal websites, voor veel doelgroepen met een breed aanbod aan boodschappen. Ook de problemen die Marian Draaisma tegenkomt bij de implementatie van marketing-denken en het verandermanagement dat daarbij hoort, komen mij bekend voor. Voornamelijk het feit dat zorgprofessionals graag willen meedenken, meepraten en meebeslissen: een mooi teken van grote betrokkenheid maar niet altijd even praktisch. Zeker omdat ze niet altijd evenveel marketingkennis in huis hebben. Wel vind ik dat een aantal zaken in het boek erg hoog over beschreven wordt. Het klinkt erg makkelijk om te roepen dat je ‘mensen moet betrekken’ en ‘moet inzetten op goede samenwerking’ en zou moeten ‘veranderen door te doen’, maar wat betekent dat concreet? Hoe pak je dit aan en hoe neem je nu specifiek die zorgprofessional mee? En als we het daar dan toch over hebben, hoe verschilt marketing in de zorg van marketing in het bedrijfsleven? Daarnaast geven de eerste hoofdstukken mij het gevoel dat het boek ook een beetje een campagne of advertentie is voor de marketing & communicatieafdeling van Pluryn. De vele plaatjes, tekeningetjes en kleuren versterken dit gevoel en lijken hierdoor eerder te werken als onderstreping van het tekort aan inhoud. Desondanks ben ik overtuigd van het nut en de noodzaak van meer marketing-denken in de zorg. Ik denk dat er veel te leren valt van Marian Draaisma. Maar om het zelf echt te gaan toepassen, zou ik graag eerst nog met een paar A4tjes vol verdiepende vragen naar haar marketingafdeling afreizen.

Over Milou Engelaer

Milou Engelaer houdt zich voornamelijk bezig met organisatie-ontwikkelvraagstukken, meestal in de ziekenhuiswereld maar soms ook in andere delen van de zorgsector (langdurige zorg, farmaceuten). Dat doet ze zowel in project- en programmateams als in de rol van procesbegeleider. Daarnaast geeft ze regelmatig trainingen en begeleidt ze intervisie. Ze is verbonden aan TwynstraGudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden