Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

We hebben er zin in!

Ook last van de energiecrisis die in de traditionele organisatievormen rondwaart? Op zoek naar een uitweg? Lees dan 'We hebben er zin in!' Zin is de brandstof waar organisaties op lopen. Over dit onderwerp is in de breedte nog maar weinig gepubliceerd. Hans van der Loo heeft het fenomeen zin uitgebreid bestudeerd en zijn bevindingen vastgelegd in een handboek.

Nico Jong | 23 april 2012

Machtsmiddelen als overreden, dreigen en intimideren of financiële prikkels kunnen de mensen in een organisatie wel even oppeppen, maar zij leiden niet tot een duurzame energieverhoging. Wij beschikken van nature over vier universele drijfveren: verdedigen, verwerven, verbinden en verkennen of leren. Deze drijfveren sturen ons onbewust in een bepaalde richting. Daar kan de leiding dus niet bij als zij de organisatie nieuwe energie wil geven. Zin echter is een innerlijke kracht die wij zelf creëren en waar wij zelf voor kiezen. Dat is dus een bewust proces. Wij geven zelf betekenis aan dingen. Wij voelen of we het naar ons zin hebben. Wij kiezen eigen doelen en maken zelf uit of we de motivatie en energie kunnen opbrengen om dingen te doen. Hans van der Loo legt in de eerste twee hoofdstukken uit wat zin en energie is en hoe zij werken. Daarna beschrijft hij hoe ongeveer de helft van alle organisaties in de 'versnellingsval' lopen. Dat gaat heel geleidelijk, doordat medewerkers al jaren stelselmatig meer taken krijgen. Naast de hoeveelheid werk neemt ook de diversiteit in taken toe. En daar bovenop zijn veel organisaties verslaafd geraakt aan verandering. Bij dat alles houdt men er geen rekening mee dat mensen geen machines zijn die je alsmaar harder kunt laten draaien. Daardoor lekt veel energie weg uit organisaties. In de Nederlandse situatie alleen al betekent dat een verliespost van € 40 miljard! Dus hoog tijd voor het management om het achterstallige onderhoud op dit gebied weg te werken. Vertrekpunt daarvoor zijn volgens de auteur vier krachtprincipes: bewuste aandacht, positieve verbinding, zelfgekozen ambitie en actieve gedrevenheid. Ieder principe komt uitgebreid aan bod in een eigen hoofdstuk. Aan het einde van zijn boek laat Van der Loo tien mythes rond zin sneuvelen en vat hij de interventiemogelijkheden voor managers op de krachtprincipes nog eens samen. 'We hebben er zin in!' is vlot geschreven en staat bol van de informatie. De auteur is zeker niet over een nacht ijs gegaan. De resultaten van zijn zoektocht liegen er dan ook niet om. Van der Loo brengt heel veel bestaand gedachtegoed in een logische indeling met elkaar in samenhang. Hij belicht het begrip zin in al zijn facetten. De vlotte opmaak van het boek zou de lezer op het verkeerde been kunnen zetten, maar het is echt een grondige handleiding voor managers om de energiecrisis in hun organisatie te lijf te gaan.

Over Nico Jong

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden