Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geef nooit korting!

Korting. Voor verkopers soms een gevreesd woord, want wat moet u ermee? Toegeven, omdat u bang bent de order te verliezen? Of vasthouden aan uw prijs, omdat u er van overtuigd bent dat het een eerlijk bedrag is? Ik adviseer altijd om uitleg te geven over de investering die uw klant gaat doen. Als u duidelijkheid schept over uw aanbod en het gevraagde bedrag, dan is dat veelal voldoende om geen korting te hoeven geven. Kiest u toch voor een lager bedrag, dan is het verstandig om er iets tegenover te stellen. Bijvoorbeeld een ander serviceniveau of een bijdrage in natura van uw klant. Schrijver Jos Burgers maakt dit standpunt glashelder met zijn nieuwe boek 'Geef nooit korting!'. En gelijk heeft hij.

Daniëlle de Jonge | 7 juli 2011

Wie eerder een boek van Jos Burgers heeft gelezen, weet dat zijn stijl enthousiasmerend is. Op energieke toon zet hij uiteen waarom u nooit korting moet geven. In 31 tips van enkele pagina's per onderwerp krijgt u inzicht in de alternatieven voor korting. Of hoe u moet omgaan met de prijsbezwaren die uw klanten kunnen uiten. Vrijwel elke tip is voor ieder bedrijf toepasbaar. Zoals het kleiner maken van uw prijzen. Ofwel: niet een totaalbedrag noemen, maar een bedrag per stuk, persoon, dag etc. Soms met wat creativiteit, bijvoorbeeld als het gaat het bedenken van een oplossing die u beide past. Iedere tip eindigt met een korte opsomming van de belangrijkste adviezen, zodat u het snel nog eens doorbladert als u voor een onderhandelingssituatie staat. Naast de vele tips is het zeker zo interessant om meer te lezen over de achtergronden van klanten die korting vragen. Zoals bekend gaat het klanten niet altijd om wat ze moeten betalen, het gaat er vooral om dat ze een goed gevoel hebben bij hun uitgave. Het boek zelf is daar een mooi voorbeeld van, want op de omslag prijkt een sticker waarop staat: 'van 17,95 voor 19,95'. Duurder dus en aan de verkooppositie van het boek valt op te maken dat veel mensen het aanschaffen. Prijs maakt hier niet uit, want de koper gaat er vanuit dat het een goed boek is. En daar wil hij of zij graag voor betalen. Los van de prijs is het ook nog eens zo dat de klant vaak voor iets anders dan de prijs kiest. Bijvoorbeeld voor uw levertijd, uw service of voor uw persoon zelf. Een ander interessant onderwerp is uw concurrentie. Iedereen heeft concurrenten en u bent wellicht geneigd om uw prijs daar op af te stemmen. Volgens Jos Burgers hoeft dat niet altijd zo te zijn. U kiest zelf uw concurrenten. Ten opzichte van hen zorgt u voor onderscheidende kenmerken, zodat u het daarmee wint. De prijs verdwijnt dan al sneller naar een minder belangrijke positie. Om in mijn woorden te spreken: maak uzelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk en klanten kiezen u boven uw concurrenten. Wat tot slot een echte waarheid is, is het feit dat onderhandelen een spel is. Een spel dat u ontspannen en met plezier gaat spelen. Zeker met de tips die u in dit boek leest. Zo hoeft u niet meer te vrezen voor de kortingsvraag, u bent eenvoudig in staat om er voor uw klant en uzelf een mooie samenwerking van te maken. 'Van een oud vrouwtje geweest', 'Nieuwe borsten in de aanbieding', 'Je kop staat me niet aan' en 'You are my friend'. Het zijn zomaar een aantal titels van hoofdstukken. Ze verraden de stijl van schrijven, de humor en de kracht van de tips. Doe er uw voordeel mee!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden