Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geef nooit korting!

Stel u vraagt aan een groepje ondernemers 'wat is de gemakkelijkste manier om uw winst te verhogen?' Aardige kans dat ze in koor antwoorden 'meer omzet maken!' Er zal ook wel een enkeling zijn die zegt 'onze prijzen verhogen!' Maar de meeste ondernemers doen het in hun broek bij dat idee. Jos Burgers helpt dergelijke ondernemers af van hun prijsfobieën in zijn nieuwste boek 'Geef nooit korting!'

Michel Hoetmer | 4 april 2011

Ga maar na. Stel u verkoopt een product voor € 1.000. De kostprijs is € 900. U maakt dus een marge van tien procent. Stel u geeft vervolgens vijf procent korting. Dan halveert u daarmee uw winst. Zou u echter vijf procent meer vragen dan schiet uw winst omhoog. Op basis van vijf procent korting moet u tweemaal zoveel omzet scoren om dezelfde winst te maken. Een verdubbeling van de omzet ligt niet voor de hand. Maar nu komen de sceptici in geweer en schreeuwen in koor: 'als wij dat doen, lopen onze cliënten massaal naar de concurrent!' Het zijn deze en andere fabeltjes rond de prijzen van producten en diensten die Jos op zijn bekende, licht humoristische manier, genadeloos doorprikt. Klanten zijn helemaal niet zo prijsgevoelig als wij denken. Slechts een beperkt percentage, circa vijftien procent, koopt met prijs als belangrijkste oogmerk. De rest heeft allerlei andere redenen om niet voor goedkoop te gaan. Ze zijn graag bereid een faire prijs te betalen. Ja, maar...!? Waarom zeuren klanten dan zo vaak over onze prijzen? Klanten hebben talloze redenen om over prijzen te mekkeren. Soms doen ze het om van de verkoper af te komen zonder hem tegen het hoofd te stoten en in andere gevallen voeren ze slechts een rituele dans uit. Stel nu eens dat ze niet over uw prijzen jammeren, zit u dan goed? Ook op deze vraag heeft Jos een prima antwoord: 'wees blij met prijsbezwaren, want dan weet je vrijwel zeker dat je niet te weinig vraagt!' Hij legt ook haarfijn uit dat sommige goedkope aanbieders totaal geen gevaar vormen. Daarbij voert hij Aldi op. Aldi mag dan een fikse concurrent voor Lidl zijn, maar is het nauwelijks voor Albert Heijn. Beide winkels zijn niet met elkaar te vergelijken. Aldi is een soort magazijn vol met opengescheurde dozen waarvan je elke keer maar moet afwachten wat er in zit. Zoals Jos terecht opmerkt 's ochtends gaan sommige klanten naar de Aldi voor de koopjes om het geld wat ze daarmee hebben uitgespaard 's middags dubbel en dwars uit te geven bij Albert Heijn. Prijzen zitten op een rare manier tussen onze oren. Menigeen denkt dat na de invoering van de euro alles veel duurder is geworden. Toch was de inflatie in 2002, het jaar dat wij overgingen op het nieuwe betaalmiddel, slechts drie procent. Het idee van de hogere prijzen werd ons ingegeven door het feit dat wij na de halvering van de prijzen, veel te gemakkelijk ons geld uitgaven en aan het einde van de maand in het rood stonden bij onze bank. Het boek bevat in totaal 31 hoofdstukken boordevol tips, adviezen en nuttige inzichten. Inzichten waarmee u uw winst direct kunt verhogen. Want terug naar de eerste vraag: 'wat is de gemakkelijkste manier om meer winst te maken?' Dat is natuurlijk uw prijs verhogen. Daarvoor hoeft u weinig te doen. Voor extra omzet moet u zich een slag in de rondte werken. Het vergt slechts wat lef en inventiviteit en weinig inspanning om het prijskaartje te veranderen. U kunt het vaak zonder enig risico doen want uw klanten weten vaak niet eens hoe duur iets is. Jos dist zijn gerechten op een uiterst smakelijke manier op. De hoofdstukken staan op zichzelf. U kunt het boek in een willekeurige volgorde lezen. Het boek leest vlot weg. Binnen enkele uren heeft u het uit en bent u een stuk wijzer. Ik sluit af met de constatering: verplicht leesvoer voor ondernemers, marketeers en verkopers.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden