Drie bestaande modellen hebben aan de wieg gestaan van het boek 'Groeimodellen'. Door deze te combineren is er een heel nieuw model ontstaan dat de basis vormt van dit boek. Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting zijn in staat geweest om het Four-box Business Model van Mark Johnson, het Business Model Canvas van Osterwalder en het Drielagen-businessmodel van Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers te combineren. Het model dat hieruit is voortgekomen, is ronduit verassend te noemen. Het geeft je genoeg handvatten om een gedegen groeistrategie te bepalen voor je organisatie. Het model is opgebouwd uit vier kwadranten: 1 Doelgroep en relatie, op wie richt je je en hoe ga je met ze om? 2 Aanbod en kanalen; wat hebben we ze te bieden en via welke kanalen bieden we het aan? 3 Verdienmodel, hoe zorgen we ervoor dat de gecreëerde waarde zich ook laat omzetten in omzet en winst? En tenslotte als vierde; Bronnen en partners, hoe en met wie gaan we dit realiseren? Op zich komen deze kwadranten uit het model van Osterwalder, maar de auteurs gaan nog een stap verder. Ze maken het model als het ware driedimensionaal door deze kwadranten op drie niveaus te plaatsen, namelijk op het niveau van de interne organisatie; hoe creëer je waardecreatie door interne optimalisatie? Op het niveau van de keten waarin je actief bent; hoe creëer je waardecreatie in de keten? En ten slotte binnen het netwerk; hoe kom je tot waardecreatie in het netwerk? Dit alles resulteert in 12 groeimodellen. Deze zijn stuk voor stuk uitvoerig beschreven en voorzien van passende voorbeelden die de modellen verduidelijken. Naast de uitleg geven de auteurs per model aan wat de risico's en kansen zijn die aan het desbetreffende groeimodel kleven. Daarnaast geven ze aan welke andere organisaties een soortgelijk groeimodel hebben doorlopen. Dit laatste is absoluut verhelderend, aangezien de uitleg gegeven wordt aan de hand van een specifiek voorbeeld. Ik moet zeggen, het leest als een trein. Je krijgt werkelijk zin om aan de slag te gaan. Ook hieraan hebben de auteurs gedacht met een hoofdstuk; 'aan de slag met uw groeimodel in veertig dagen'. Hier wordt per week beschreven welke stappen je moet ondernemen om uiteindelijk een nieuw groeimodel te ontwikkelen voor je organisatie. Je kunt duidelijk merken dat de auteurs door de wol geverfd zijn. De beschrijvingen per week zijn zeker realistisch met alle valkuilen die je in het proces zult tegenkomen. Ze geven zelf al aan dat die 40 dagen ambitieus zijn en dat het makkelijker lijkt dan dat het in werkelijkheid is. Met name de tijd die je hierin moet investeren, is intensief en wordt vaak onderschat. Maar het zal zeker de moeite waard zijn en wat maakt het uit als het 80 dagen wordt? Ik beveel het boek van harte aan aan een ieder die geïnteresseerd is of zich bezighoudt met strategievorming, het zal je een extra kijk geven op de mogelijkheden die er zijn om de groei van je organisatie richting te geven. Tevens beveel ik je dan ook aan om het boek 'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder ter hand te nemen. Hiermee heb je dan twee sterke boeken die je absoluut verder zullen helpen. Beide boeken zijn TOP.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.