Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Wet van Snuf

'De wet van Snuf' was in 2014 een van de bestsellers bij Managementboek . Gedurende dit jaar heb ik meermaals op het punt gestaan om dit boek te bestellen, maar liet ik me telkens weer verleiden door andere boeken. Ik merkte dat hetgeen mij het meest tegenhield toch de titel was. ‘De wet van snuf’, met een golden retriever op de voorkant, doet wat kinderlijker aan dan dat ik gewend ben van het doorsnee managementboek. Maar ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers is geen doorsnee managementboek.

Jeroen Medema | 1 juli 2015

‘De wet van Snuf’ is een boek dat is geschreven om mensen beter bekend te maken met de kracht van geven. Het principe van wederkerigheid is een sterk principe, wat zich al vaak heeft bewezen. Toch maken weinig professionals bewust gebruik van dit principe. Het is eigenlijk heel simpel: wanneer je iets aan een ander geeft, heeft deze ander automatisch de behoefte iets terug te geven. Wij vinden het niet fijn om het gevoel te hebben dat je bij iemand in het krijt staat. Mensen die dus veel geven, krijgen per definitie veel terug. Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel gaat over het waarom van geven. Dat geven op de langere termijn beter is en leidt tot duurzamere relaties. Geen rocket science, maar een goede introductie. Het tweede deel, wat het grootste deel van het boek beslaat, gaat over het wat van geven. Hier gebruikt Burgers het van feesten en trouwerijen bekende ABC-tje voor. Onorthodox, maar zeker origineel. Van aandacht geven tot zekerheid bieden en van interesse tonen tot querulant gedrag vermijden. Alle letters van het alfabet komen voorbij. De laatste hoofdstukken van het boek gaan over het hoe van geven. Adviezen als ‘geef meer dan je neemt’ en ‘probeer minder te nemen’ krijgen hier een plek. En dan is het boek uit. Bijna ongemerkt was ik reeds bij de laatste pagina aangekomen en merk ik dat er geen volgende meer zijn. De kracht van dit boek zit hem in de schijnbare eenvoud van de boodschap. Wie geeft, ontvangt. De invulling en aankleding van deze boodschap maken dat dit principe lading krijgt. Deze lading zelf wordt gebracht op een zeer luchtige manier, vol humor, wat maakt dat het boek in een adem uit is. Ik begrijp dat er mensen zijn die de stijl van Burgers wat te makkelijk vinden, maar voor mij werkt het. Persoonlijk vind ik het fijn wanneer een auteur in een boek een relatie met de lezer opbouwt. Burgers doet dat door zijn eigen principe trouw te blijven. Hij geeft meer dan hij neemt. Hij geeft enerzijds vele anekdotes, waarbij Burgers niet schroomt om zijn privéleven als voorbeeld te nemen. Anderzijds geeft hij wetenschappelijke kennis, waardoor het boek ook inhoudelijk wat te bieden heeft. Qua stijl wellicht niet een doorsnee managementboek, maar qua inhoud zeker het lezen waard.

Over Jeroen Medema

Jeroen Medema werkt als senior adviseur bij Wesselink VanZijst aan uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Hij is naast adviseur ook trainer/coach en publiceert regelmatig over het vakgebied.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden