Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Vaart maken

De wereld om ons heen verandert snel. Dat geldt ook voor organisaties: en hoe houd je je staande in deze veranderende wereld? Hans van der Loo heeft deze vraag vertaald naar een methode om organisaties in beweging te krijgen. In zijn ‘Vaart maken’ geeft hij een mooie combinatie van inzichten, opgedaan in de zeilwereld, en een heel praktische benadering in de vorm van vragenlijsten, om mee aan de slag te gaan.

Christel Deckers | 31 december 2014 | 3-4 minuten leestijd

Hans van de Loo is vaste spreker voor Focus conferences en Managementboek Events. Als gastdocent is hij verbonden aan de universiteiten van Antwerpen, Delft, Groningen (AOG), Rotterdam en Utrecht. Hij schrijft regelmatig (luister)boeken, artikelen en columns over onder meer: visie en strategie, zingevingsvraagstukken en energie en motivatie van mensen en organisaties. Zijn meest recente boek gaat ook over energie en motivatie van mensen en organisaties. ‘Vaart maken’ is de titel van het boek dat gaat over energiek veranderen in 90 dagen.

Van der Loo schreef eerder ‘Kus de visie wakker’, ‘We hebben er zin in!’, en ‘Energy boost’. De rode draad in deze boeken: visie, energie en snelheid. Bij de titel van ‘Vaart maken, energiek veranderen in 90 dagen’ dacht ik meteen aan een flyer van een workshop waarin stond: Energiek veranderen in 120 dagen… Ik wist wel dat het sneller kon! Maar hoe Van der Loo tot het exact aantal van 90 benodigde dagen komt legt hij niet echt uit. Wel dat je in 90 dagen een goede start kunt maken....

Het eerste deel van het boek heeft de titel ‘vaart maken op volle zee’ en beschrijft hoe het fout kan gaan bij organisaties die willen veranderen. In het tweede deel ‘Vaart verliezen en vaart maken’ beschrijft Hans wat er gebeurt als je bestaande methodes hanteert en wat zijn nieuwe methode bewerkstelligt. Hij omschrijft zijn methode als ‘veranderen in een snelkookpan’. Ten slotte laat hij zien hoe je, als je als organisatie eenmaal vaart hebt, je die behoudt. Dit noemt hij het zogenaamde ‘boosten’.

Hans koppelt dit drieluik aan drie groepen medewerkers in organisaties: De medewerkers die graag willen veranderen en er tijd en energie in willen steken; zij lopen voorop en vervullen een ambassadeursrol voor de rest van de organisatie. Het is belangrijk om de focus te leggen op die medewerkers die wel mee willen en daarin voorop lopen. Hen moet je een podium geven zodat diegenen die nog niet meedoen ook enthousiast worden. De tweede groep medewerkers staat nog afwachtend langs de kant. Hen moet je vooral veel informatie geven zodat ze betrokken blijven en aangestoken worden door de ‘ambassadeurs’. En ten slotte is er een derde groep die niet wil en met de hakken in het zand gaat. Aan hen moet je niet te veel tijd en energie besteden; hoogstens om hen ‘naar de uitgang te bewegen’.

Met vlotte pen beschrijft Hans de kunst van het veranderen volgens de 'boost'-methode. Hij gebruikt hierbij de Volvo Ocean Race als metafoor. Deze race bestaat echt, maar Hans heeft zijn verhaal wel verzonnen. Dat doet gelukkig niets af aan de kracht van het boek en ik ben benieuwd naar het gebruik van deze methode in de praktijk. ‘Vaart maken’ is zo geschreven dat het op verschillende manier te lezen is. Zo kun je ervoor kiezen om het boek in één keer uit te lezen en daarna pas met de vragenlijsten aan de slag te gaan. Ook kun je ervoor kiezen per hoofdstuk de tekst te lezen en met de vragenlijst per hoofdstuk aan de slag te gaan. Mijn persoonlijke voorkeur is om het boek in een keer uit te lezen, om vervolgens er nog eens doorheen te bladeren om de diverse vragen te beantwoorden.

Deze vragen zijn divers van aard en zetten je aan het denken. Deze vragen kun je gebruiken als praktische handleiding voor het proces waarin je organisatie zit of waarin je zelf als individuele medewerker zit. De vlot geschreven teksten en de aansprekende metafoor van de Volvo Ocean Race zorgen ervoor dat je het boek in een adem uitleest. De vragenlijsten achter elk hoofdstuk maken dat je ook even stilstaat bij je eigen organisatie en dat je concreet aan de slag gaat met de gestelde vragen. Hans met dank voor je inspirerende boek!

Over Christel Deckers

Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden