Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel neemt Toch je mee in de veranderingen die in onze samenleving optreden. Zijn beschrijving is grondig, herkenbaar en getuigt van uitstekende research. Toch geeft heel goed weer hoe onze samenleving fundamenteel aan het veranderen is en laat daarbij het verschil zien tussen de oude en nieuwe wereld. Dat doet hij aan de hand van 14 paradigmashifts die geclusterd zijn in 4 thema's. Als je deel 1 uit hebt, heb je een mooi totaalbeeld over onze zoektocht naar echt geluk en zingeving, over de hyperverbonden wereld, onze zoektocht naar nieuwe normen en waarden en over het nieuwe kapitalisme. Je bent weer helemaal bij de tijd. In deel 2 maakt Toch de vertaalslag hiervan naar het marketingvak. Hij geeft een heldere visie weer op marketing in de nieuwe werkelijkheid. Geweldig voer voor marketeers. Toch heeft de hergeboorte van het marketingvak weergegeven in 10 marketingparadigma's. Deze zijn herkenbaar en prima toepasbaar bij de strategievorming binnen bedrijven. De schrijver sluit deel 2 heel sterk af met zijn beeldvorming op de ontwikkeling van het P-denken naar het R-zijn (blz. 190 en 191). Ten slotte beschrijft Toch in deel 3 hoe hij de transformatie van het marketingvak in detail ziet. Dit deel is wel waardevol, maar is ook het meest visionair en daarmee wat minder herkenbaar. Bovendien spreekt Toch voortdurend over merken en branding en dat is soms behoorlijk misleidend, marketing is immers meer dan alleen het bouwen aan een merk. Marketeers van multinationals in B2C-markten als Unilever en IKEA zullen zich hierin wel kunnen vinden, maar de gemiddelde marketeer binnen het MKB en zeker in B2B-markten zal de draad in deel 3 weleens kwijt kunnen raken. Desalniettemin is ook deel 3 de moeite van het lezen waard. De eindconclusie is dat marketeer en CEO's die hun vak serieus nemen, dit boek eigenlijk niet mogen missen. Het geeft nieuwe denkkaders en een stevig fundament om een bijdrage te leveren aan een betere wereld.
Over Johan Bel RM
Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.