‘Veel bedrijven en organisaties denken zich te kunnen onderscheiden met woorden als klantgericht, betrouwbaar of flexibel. Deze woorden hebben elk meer dan 1 800 000 hit op Nederlandstalige websites en zijn dus verre van onderscheidend. Argumenten die iedereen gebuikt zijn geen argumenten. Bedrijven die zichzelf betrouwbaar noemen, wekken eerder achterdocht dan vertrouwen.’
Eigenlijk is dit de kern van het boek Marketing.com van marketingtrainer Wim van der Mark. Zijn stelling is dat de meeste bedrijven nog steeds communiceren op de manier van vóór het internettijdperk, namelijk van zender naar ontvanger. Wat ze zich onvoldoende realiseren, is dat internet alles heeft veranderd. De ontvanger praat tegenwoordig terug, en is daarmee zelf zender geworden. En dus komt de oorspronkelijke zender, het bedrijf dat zijn producten wil verkopen, niet meer weg met een boodschap in eenrichtingsverkeer. Hij zal zich meer dan ooit moeten verdiepen in de interesses en behoeftes van zijn potentiële doelgroep. Hij zal moeten luisteren naar de respons van die doelgroep, en daar iets mee moeten doen.
Je zou verwachten dat bedrijven na vijftien jaar internet wel een beetje weten hoe ze met dit nieuwe medium om dienen te gaan. De adviezen en tips die Van der Mark geeft, bevatten ook weinig nieuws. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. Veel websites van met name kleine ondernemers lijden een noodlijdend bestaan en de mogelijkheden ervan worden zeker niet optimaal benut. Voor deze ondernemers is het boek van Van der Mark dan ook een nuttige aanschaf die zichzelf zeker zal uitbetalen. Dus ondernemer: doe eens gek, koop dit boek!
Over Ben Kuiken
Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.