Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bye Bye Management

De titel van het boek van Marc Buelens, professor emiritus aan de Vlerick Business School, zet de toon - Bye Bye Management. En dan hebben we het nog niet over diverse andere zinnen die op de omslag staan weergegeven, zoals ‘Marc Buelens over het diepste geheim van management’ en ‘Waar zijn alle leiders heen?’. De conclusie na het lezen van het boek: een aanrader.

Richard van der Lee | 24 september 2015

De schrijfstijl van Buelens is helder, confronterend, af en toe cynisch en zeker provocerend. Kortom, een pluspunt, aangezien de boeken van wetenschappers meer dan geregeld niet uitblinken in duidelijkheid en een worsteling zijn om doorheen te komen. Passend bij de gehanteerde schrijfstijl heeft de auteur er voor gekozen om onderwerpen, die te zien zijn als de heilige huisjes in managementland, niet uit de weg te gaan. Dit aangevuld met voorbeelden uit professionele praktijk en een grote diversiteit aan onderzoeksresultaten, die op een niet storende manier zijn verwerkt in de tekst. Kortom, prettig leesbaar. De onderwerpen zijn divers en variëren. Zaken als bonussen, gloryhunting, deugdelijk bestuur, het drama genaamd timemanagement, misvattingen over authentiek leiderschap, de vraag of management een vak is (Nee!), de leiderschapsstijl van het mysterie Steve Jobs en de collectieve drang van het blindelings volgen van managementgoeroes. Allemaal komen ze naar voren. En het gevolg: op confronterende wijze en met de nodige onderbouwing worden door Buelens diverse mythes op het gebied van management en leiderschap de wereld uit geholpen. Toch best grappig aangezien de auteur een groot deel van zijn werkende leven heeft doorgebracht open instituut dat de managementmythes mede de wereld in heeft geholpen. Er zijn ook aandachtspunten. Bij de gekozen onderwerpen gaat de auteur onder het thema ‘Besluiten en beslissen’ in op het luie brein. Op zich best interessant alleen had hij hier wat beknopter mogen zijn. De beschrijving schiet z’n doel voorbij. Daarnaast schiet de auteur in het laatste deel van het boek met scherp op een aantal titels uit de managementliteratuur. De keuze is echter selectief en een duidelijk onderbouwing over waarom specifiek deze titels zijn gekozen, komt onvoldoende naar voren. Dit laatste wil echter niet zeggen dat dit deel van het boek niet boeiend is. Integendeel zelfs! De wijze waarop twee boeken van de tot heldenstatus verheven goeroe en bestsellerauteur Jim Collins, nog net niet naar de papierversnipperaar worden verwezen, is scherp en absoluut lezenswaardig. Tot zover de aandachtspunten. Wanneer ik vanuit mijn bril als recensent een boek lees dan is er altijd de hoop de inhoud inspirerend is en er inzichten uit voortkomen die blijven ‘hangen’. Hier is de auteur absoluut in geslaagd. De wijze waarop hij dit doet is door issues, die binnen veel organisaties spelen, te koppelen aan voor iedereen herkenbare situaties buiten managementland. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de dunne scheidslijn tussen succes en mislukking bij twee gelijkwaardige incidenten met spaceshuttles of een specifieke gezichtsuitdrukking van pokerspelers en de relatie met betrouwbaar lijken. Dit zorgt voor een bepaalde luchtigheid en toch de serieuze ondertoon. Heeft de auteur de vragen op de omslag beantwoord en de verwachting waargemaakt? Ja! Dit met de aanvulling dat wanneer je op zoek bent naar HET DIEPSTE GEHEIM van management duidelijk zal worden dat het geheim er feitelijk niet is. Marc Buelens zorgt voor een glimlach en soms een frons bij het lezen van zijn boek en zet aan tot nadenken en reflecteren. Wat mij betreft is Bye Bye Management verplichte kost voor alle (would-be) leiders en managers! Het boek komt in ieder geval op een goed zichtbare plaatst in de boekenkast.

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden