Jo Caudron en Dado van Peteghem beschrijven een aantal industrieën waar de digitale omslag duidelijk te zien is geweest: reisbranche, muziekindustrie, media (kranten en tijdschriften) en de eerder genoemde fotografie. In elke industrie zijn slachtoffers gevallen, bedrijven die een afwachtende houding hadden. Tegen de tijd dat de omslag had plaatsgevonden, waren ze niet in staat mee te gaan of hadden zo’n achterstand opgelopen dat ze ten onder zijn gegaan. De auteurs waarschuwen dat dit voor elke bedrijfstak kan gebeuren. Aan u de taak ontwikkelingen in de gaten te houden. Hiertoe hebben Caudron en Van Peteghem ‘Digital Transformation Modeling’ in het leven geroepen. Digital Transformation Modeling bestaat uit de volgende stappen: insights, impact, scenario’s, businesscases, trendwatching. Bij insights gaat het om de ogen te openen en mensen mee te krijgen. Bij impact identificeert u de Drivers of Transformation, op basis van zeven metaforen. U maakt een scorecard met kleuren, waarmee u aangeeft in hoeverre deze uw bedrijf beïnvloeden en of dit op korte of langere termijn speelt. De zeven metaforen zijn: 1. The glass house: de veranderende relatie tussen het bedrijf en de buitenwereld. 2. The package: de evolutie van het ontbundelen en bijbehorende veranderingen voor de producten en diensten die u aanbiedt. 3. The frog: de bypassen waar u mogelijk slachtoffer van bent (leveranciers die u overslaan als tussenpersoon) of die u zelf kunt toepassen. 4. The gatekeeper: veranderingen bij opiniemakers en de opkomst van nieuwe spelers die de aandacht trekken. 5. The traveller: verandering van locatie en plaats, de combinatie van online en offline en de customer journey. 6. The participant: het belang en de kracht van de massa. 7. The cyborg: de aanduiding dat dit slecht het begin is van ontwikkelingen. In de volgende stap gaat u scenario’s uitwerken en zo proberen de toekomst te beschrijven. Niemand heeft een glazen bol, maar scenario’s kunnen helpen een realistisch beeld te schetsen van de onzekere toekomst. Hierbij gebruikt u de drivers of transformation die de grootste invloed zullen hebben, zoals u deze in de vorige stap in kaart heeft gebracht. In de businesscases werkt u concrete projecten uit. Kleine projecten, waarmee u direct kunt starten. Hiermee traint u als het ware uw reactievermogen op verandering. De laatste stap in Digital Transformation Modeling is trendwatching. Hierbij gaat het om continu vooruit te kijken. Hierbij kunt u iedereen betrekken, elk teamlid kan bepaalde evoluties en voor het bedrijf relevante trends in de gaten houden. Digital Transformation Modeling helpt u voorbereiden op de digitale wereld. Maar een digitaal bedrijf vraagt om een andere structuur. Dat staat beschreven in het tweede deel van ‘Digital Transformation’. Dit deel vond ik zelf minder inspirerend dan het eerste deel, dus ik laat het lezen daarvan en het oordelen daarover verder aan u over. Het boek eindigt met een uitgebreide beschrijving van de eerder genoemde metaforen. Ook al willen Jo Caudron en Dado van Peteghem u waarschuwen digitale trends niet te negeren, ze zien de veranderingen vooral als mogelijkheden en kansen. Het is aan u deze kansen te signaleren en te grijpen.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.