Wat een succesvol blog is staat niet in steen gebeiteld. Succes is voor iedereen anders en het is goed om erover na te denken wat je met je blog wilt bereiken. Als je het belangrijk vindt een groot publiek te bereiken heb je een succesvol blog als je bijvoorbeeld een miljoen lezers hebt. Wil je bijverdienen met je blog, dan is het een succes als je een mooie opdracht binnenhaalt. Allereerst gaat het om je passie, want zonder blind enthousiasme is het heel moeilijk je blog gaande te houden. Doe je het slechts voor de persoonlijke glorie val je door de mand. Jouw stukken moeten spreken, dus als je blogt omdat het moet, zal je passie er niet in te vinden zijn. Voor lezers niet interessant en voor de blogger frustrerend. Maar wil jij vertellen over je leven, je werk, je creaties en ben je bereid er tijd aan te besteden, dan staan je ontzettende leuke dingen te wachten. De interviews met gevestigde bloggers laten zien wat een mooie toevoeging of kostwinning je blog kan zijn. Begin eerst voor jezelf met bepalen waar jij graag over schrijft en hoe jij als blog aanwezig bent in de blogjungle aka het internet. Maak je manifest. Er komen namelijk iedere dag honderden blogs bij waar jij ook tussen te vinden moet zijn. De SEO tips in het boek zijn handig, maar gelukkig volgens Stephanie niet iets waarop je je blind moet staren. Het gaat namelijk om je content. Wanneer deze van goede kwaliteit is en gericht op een specifiek publiek zal Google je vriend zijn. Ben jij nu blijven hangen bij ‘iedere dag komen er honderden blogs bij’ en houdt het je tegen jouw blog in het leven te roepen? Relax, want een groot deel van nieuwe blogs worden binnen de eerste maand weer uit de lucht gehaald. Je motivatie bepaalt je blogplezier. En denk hieraan: liever drie dagen inhoudelijk frisse content dan zeven dagen platte blogvulling. Wat logistieke wijsheid voor het bekendmaken van je nieuwste posts was voor mij erg welkom. Zorg voor consistentie in je social media kanalen en verspreid je boodschap op slimme manieren. Een nieuwe blog post gooi je bijvoorbeeld s’ochtends via Facebook de wereld in, s’middags via Twitter en in de namiddag via Pinterest. Of Tumblr of Instagram. Keuzes genoeg, daarom is het wijs deze social media kanalen strategisch in te zetten. En deel ook eens wat van een ander, geef medebloggers en blogidolen ook een podium. Er kunnen mooie samenwerkingen uitkomen en jullie kunnen elkaar nieuw publiek bezorgen. Is social media echt compleet niet aan jou besteed? Denk er toch over om voor je blog een profiel te maken. Aldus de bedenker van Like my ride: ‘Soms heb ik zin om Facebook zelfmoord te plegen [...], maar als blogger kun je het niet maken om dat te doen.’ Tot slot heb ik als jonge blogger veel interesse in het opvoedkundig aspect: wat is absolutely not done? Soms gelukkig voor de hand liggend. Waar ik me heel erg aan kan ergeren zijn de Facebookcomments op posts van mijn favoriete bloggers of schrijvers door totaal onbekenden die verwijzen naar hun site of blog. Linkbombing is ontzettend brutaal en ik hoop voor diegenen die het doen, nutteloos. Jouw blogidool vragen jouw blog te ‘liken’ of te noemen in een blogpost is ook een no-go. Er zijn namelijk zat andere manieren waardoor je op een natuurlijke wijze de aandacht voor je blog krijgt. Heb geduld, deel je passie en heb er vooral erg veel plezier in.
Recensie
How blogs work
Als ‘baby blogger’ is het erg belangrijk te weten wat erbij komt kijken om succesvol te bloggen. Mijn blog Gogetster is slechts drie maanden oud, en de zoektocht naar mijn ideale vertegenwoordiging op het web is in volle gang. Stephanie Duval’s boek ‘How blogs work, tips & tricks voor beginnende en ervaren bloggers’ heeft mij nog enthousiaster gemaakt om mijn blog naar het volgende niveau te brengen.
Wendy Reijnhoudt
|
25 november 2014