In zijn boek 'Geven en nemen' laat Adam Grant zien waarom sommige mensen zoveel voor elkaar krijgen en anderen niet. Dit maakt hij duidelijk door mensen allereerst in te delen in drie categorieën: zij die geven, zij die nemen en mensen die uitruilen. Waarbij gevers diegene zijn die anderen helpen, zonder er iets voor terug te verwachten. Nemers zijn vooral bezig met hun eigen belang en uitruilers zitten daar tussen in, zij hanteren het 'voor wat, hoort wat'-principe. Op het eerste gezicht lijkt dit wat kort door de bocht, want in de praktijk ligt het vaak niet zo zwart-wit. Je kunt immers ook van stijl wisselen, naar gelang de situatie. Door de vele praktijkvoorbeelden in het boek komt de stof tot leven en al gauw betrapte ik mijzelf erop dat ik mensen in mijn omgeving probeerde in te delen in eerder genoemde categorieën. Grant laat zien dat er voor het hebben van succes meer nodig is dan alleen talent, hard werken en geluk. Succes is namelijk ook afhankelijk van de manier waarop je omgaat met anderen. Door te geven, dus behulpzaam te zijn, stimuleer je anderen om op hun beurt ook behulpzaam te zijn. Want we worden toch allemaal graag geholpen, toch? Adam Grant is zelf een gever en staat bekend om zijn behulpzaamheid. Zijn levensverhaal loopt dan ook als een rode draad door dit boek en in de media vind je onder anderen terug dat zijn studenten hem op handen dragen. Dat hij honderden aanbevelingen per jaar schrijft en al zijn, honderden, mails binnen 24 uur beantwoordt. Erg inspirerend maar je gaat je toch afvragen of een burn-out niet op de loer ligt. Want al gauw dringt ook het beeld zich op van mensen die zo behulpzaam zijn dat ze gebruikt worden. Grant maakt echter duidelijk dat geven loont. Op voorwaarden dat je het strategisch toegepast, dus met zorg voor jezelf. Dat je kunt doorverwijzen, als je iemand niet kan helpen. En dat je zelf ook iets aan anderen mag vragen. Ik vind 'Geven en nemen' een zeer inspirerend boek. En meteen ook een van de vernieuwendste die ik dit jaar heb gelezen. Grant houdt je namelijk ook een spiegel voor, want al lezende ga je je afvragen of je zelf wel zo'n strategische gever bent. In het laatste hoofdstuk geeft Grant praktische tips hoe je de principes uit het boek kunt toepassen om vooral een stratégische gever te worden. En dus succesvol.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.