Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geven en nemen

'Sharing' lijkt een nieuw toverwoord. Zo kun je bij sommige organisaties gratis gebruik maken van een werkplek als je bereid bent sociaal kapitaal in te brengen. Veel mensen staan niet louter positief tegenover gratis weggeven: als ik mijn kennis en netwerk inzet, wat krijg ík er dan voor terug? Echt geven, zonder er iets terug voor te verwachten, blijkt moeilijk te zijn. Maar het kan je ook héél veel opleveren. Het addertje onder het gras? Het werkt alleen als je geeft vanuit je karakter: oprecht, betrokken en vanuit je passie. Dat is de boodschap van het boek 'Geven en Nemen, de verborgen dynamiek van succes' van Adam Grant. Maar hoe zet je je karakter om?

Marjolein Boeren-Hermans | 19 november 2013

Er zijn ruwweg drie soorten mensen: mensen die geven, mensen die nemen en mensen die matchen. Matchers zoeken de middenweg: ik geef wel, maar alleen als ik er ook (ongeveer hetzelfde) voor terugkrijg. Dat is moeilijk in te schatten en zorgt meteen voor een grote achterstand. Je beperkt jezelf enorm als je eerst gaat onderzoeken wat je ergens uit kan halen. Je kunt dan immers alleen zien wat je al weet en kent. Gevers zijn mensen die ergens instappen omdat ze het leuk vinden hun kennis en passie door te geven, en anderen verder te helpen. Zij maken zich niet druk om wat er terugkomt: er is een oprecht en diep geloof in het goede in de mens. Nemers zijn het tegenovergestelde: zij doen alles met als doel er op termijn weer iets (en liefst meer) voor terug te krijgen. In 'Geven en nemen, de dynamiek van succes' wordt naar dit proces gekeken. Nemers: wanneer zijn zij écht succesvol, en wat kun je van ze leren? Auteur Adam Grant kiest daarvoor grote voorbeelden: mensen die op hun vakgebied zeer bekend, beroemd en bijzonder succesvol zijn. Maar ook zeer succesvolle nemers die uiteindelijk heel diep vallen. In uitgebreide beschrijvingen vertelt hij over hun motivatie, hun daden, de manier waarop dat effect heeft gehad op alles en iedereen om hen heen. De succesverhalen geven een helder beeld hoe gevers te werk gaan, en waarom ze zo succesvol worden. Kortom: hoe, als onbedoeld neveneffect, het succes komt door eerder vertoond geefgedrag. Opvallend is daarbij dat succes komt omdat de ontvangers hebben ervaren dat het geefgedrag onvoorwaardelijk was, en daardoor als tegenbeweging zélf wilden geven op het moment dat de mogelijkheid zich ineens voordeed. Maar gevers zijn niet altijd succesvol. Er zijn ook valkuilen. Zo kan een gever die te veel tijd weggeeft, ten koste van zijn eigen energie gaan werken, en daardoor overbelast raken. Of als je te weinig erkenning vraagt, loop je het risico als voetveeg behandeld te worden. De kracht van dit boek is echter dat aan alle kanten van de medaille aandacht wordt besteed. Waarom kun je alleen een gever zijn als het van binnenuit komt, hoe kun je zorgen dat er voldoende balans is om te groeien tot groot succes, en in het laatste hoofdstuk: welke concrete stappen kun je zetten om jezelf meer gever te maken? Het laatste hoofdstuk heet: 'Impact hebben: de daad bij het woord voegen'. Hier geeft de auteur 10 simpele adviezen om zelf vrijgeviger te worden. Wat mij betreft het krachtigste en tegelijk zwakste hoofdstuk van het boek. Waar eerder alle ruimte wordt genomen om voorbeelden uit te werken, onderzoeken in te brengen en standpunten uiteen te zetten, beslaat dit laatste hoofdstuk slechts 9,5 pagina's. Ik blijf achter met tientallen vragen. Zo is advies nummer 3: Help andere mensen hun baan vorm te geven- of geef je eigen baan vorm – zodat daarin meer geefgedrag mogelijk is. Bij de toelichting op dit onderwerp wordt het begrip Job Crafting geïntroduceerd: een innovatie op het gebied van de baanbeschrijving: door op creatieve wijze taken en verantwoordelijkheden toe te voegen en aan te passen kunnen werknemer hun baan meer in overeenstemming brengen met hun persoonlijke interesses en waarden. De ruwweg twee pagina's over dit onderwerp hadden er van mij veel meer mogen zijn. Maar dan besef ik - door de aanloop naar dit laatste hoofdstuk – het is een hint. En ik kan hiermee meteen het laatste, tiende advies in werking brengen: vraag zelf om meer hulp. Op zoek naar iemand in mijn netwerk die meer weet over job crafting dus! Op deze manier word je, geïnspireerd door de prachtige onderbouwing en voorbeelden uit dit boek, als vanzelf in beweging gezet.

Over Marjolein Boeren-Hermans

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden