De kern van het boek bestaat uit een zestal praktijkcases van Jumbo Supermarkten, Managementboek.nl, V&D, Grolsch, Artis en ASN bank. De auteur beschrijft hierin hoe de organisaties ontstaan zijn en uitgegroeid tot wat ze nu zijn. Natuurlijk speelt daarin passie een grote rol. Indien je meer een praktijkman/vrouw bent dan een theoreticus is het een prima boek. De bevindingen van de auteur bij deze cases zijn onderbouwd met een dun laagje theorie. Precies genoeg om het in het juiste kader te plaatsen. Verwacht dus geen nieuwe inzichten, die heb ik in ieder geval nauwelijks kunnen ontdekken. De cases zijn gevarieerd genoeg, van jonge bedrijven, zoals Managementboek.nl, tot organisaties die de leeftijd van 100 al ruimschoots gepasseerd zijn, zoals Grolsch. Maar ook van groeiers, Jumbo Supermarkten en overlevers, Artis. Geen van de cases lijken op elkaar maar de overeenkomst is de passie waarmee de organisatie geleid wordt. De cases zijn absoluut leerzaam en geven je een goed beeld achter de schermen. Natuurlijk speelt passie een grote rol bij al deze organisaties en hun ontwikkelingen. Let wel, het is niet het enige wat hen gemaakt heeft tot wat ze nu zijn, echter passie maakt wel het verschil. De auteur geeft dat middels zijn cases ook feilloos aan. Indien je in staat bent passie in je organisatie te halen ben je koopman. Maar het begint bij de top, geen passie zonder gepassioneerd leiderschap. Zoals ik al aangaf is de theorie wat dun. Je kunt dat al aflezen uit de literatuurlijst achterin het boek, 16 boeken waarvan drie van de auteur zelf. Ook de lijst met artikelen is niet indrukwekkend. Verwacht dus niet een uitvoerige uiteenzetting wat passie nu werkelijk is. Ook de verschillende soorten passie komen niet aan de orde. Ik kan me voorstellen dat elk soort organisatie een eigen soort passie zal hebben. Ik denk dan naast commerciële organisaties ook aan ideële en politieke organisaties of dienstverlening. Even kaart de auteur de negatieve werking van passie aan, wanneer een passie te ver doorslaat en dus blind maakt. Helaas blijft het bij het slechts even aantippen. Dit leek mij nu weer boeiend, aangezien hiervan ook diverse voorbeelden te noemen zijn zoals fundamentalisten met hun acties. Dit soort beschouwingen komen niet aan bod. Het boek leest met betrekking tot de inhoud lekker makkelijk weg. Wat betreft de opmaak vind ik het wat minder, het lettertype is ongewoon en leest minder vlot. Daarnaast zijn er, gelukkig enkele, zwarte pagina's met witte tekst. Deze zijn amper leesbaar. Maar de inhoud houdt je geboeid aangezien het allemaal actuele cases zijn bij sympathieke organisaties. Het geeft je een beeld van hoe passie in de praktijk kan werken en welke voordelen het in zich heeft.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.