Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

I'm Hungry - 100 ideeën om een succesvol bedrijf te lanceren

Hoewel het CBS een recordaantal faillissementen in het eerste halfjaar van 2013 meldt en daarbij de economie nog steeds in een recessie verkeert, is het van groot belang om de start van nieuwe ondernemingen te stimuleren. Immers, startende ondernemingen vormen de belangrijke motor voor een groeiende economie. Het boek 'I'm Hungry' biedt de startende ondernemer 100 praktische tips. In ruim 250 bladzijden wordt de lezer aan de hand van helder en uitvoerig beschreven do's en don'ts een handreiking aangereikt over wat je het beste wel of niet kunt doen bij het opstarten van een onderneming. De auteurs Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw schrijven aan de hand van hun eigen ervaringen en ook op basis van de ervaringen van startende ondernemers, voornamelijk technologiebedrijven, die zij begeleiden via hun bedrijf Startupbootcamp Global.

Lex Beijersbergen | 18 juli 2013

In het boek 'I'm Hungry' geven Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw 100 uitvoerig beschreven tips om succesvol een bedrijf te lanceren. Via een logische volgorde van onderwerpen, wordt de lezer meegenomen in de stappen die een startende ondernemer onderweg tegenkomt. Zo besteden ze onder meer aandacht aan de motivatie en visie van de toekomstige oprichters; samenstelling en benodigde kwaliteiten van het startende managementteam; tussentijdse validatiemomenten; het zoeken van en gebruik maken van ervaren ondernemers als mentor; de juridische kanten van het ondernemen met daarbij handige voorbeelden van enkele contracten. Ook de mogelijkheden van financiering van de onderneming als crowdfunding, sponsoring, barters, subsidies en bootstrapping worden besproken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een kort en bondige opsomming van do's en don'ts. Het boek is zeer toegankelijk en biedt pragmatische handvatten voor diegene die de keuze al heeft gemaakt om te beginnen met het ondernemen of al is begonnen als ondernemer. En voor diegene die het ondernemen overweegt, is dit boek zeker aanrader. Want hoewel de auteurs lyrisch zijn over het ondernemerschap, zijn ze er ook duidelijk over dat dit niet voor iedereen de juiste keuze hoeft te zijn. Door de energiegevende schrijfwijze word je al snel geïnspireerd maar tegelijkertijd houden de auteurs de lezer een spiegel voor om vast te stellen of je daadwerkelijk de stap tot ondernemen moet zetten. En hoewel er in het boek veel onderwerpen aan bod komen, moet de startende ondernemer zich in een aantal hiervan verdiepen of deze overlaten aan een specialist. Ruud Hendriks' carrière begon eind jaren zeventig als DJ bij diverse radiostations als Mi Amigo en Radio Caroline. Via redactielid bij NOS sport, verslaggever en presentator bij onder meer Veronica en de AVRO, groeide hij naast presentator uit tot ondernemer. Hij was één van de grondleggers van het succesvolle RTL in Nederland. Maar ook stond hij aan de wieg van SPORT 7, waarover hij ook zijn ervaringen in 'I'm Hungry' beschrijft. Ook is Hendriks als ondernemer nauw betrokken geweest bij de oprichting van Radio Nationaal, SLAM FM en de zender 'Het gesprek'. Nu is hij is presentator bij BNR en medeoprichter van Startupbootcamp Global. Patrick de Zeeuw begon z'n carrière als international marketing manager bij Oxbow, nadat hij tijdens zijn studie HEAO als semi-professioneel snowboarder in aanraking kwam met Oxbow als sponsor. Na Oxbow stapte hij over naar Endemol, waar hij begon als managementtrainee. Hier heeft De Zeeuw kennisgemaakt met Hendriks en werd hij al gauw 'Ruuds schaduw'. De Zeeuw heeft voor Endemol in diverse landen één en ander opgestart, waaronder de succesvolle Call TV-programma's. Hij verliet Endemol als Managing Director nadat Endemol was verkocht aan Telefonica. Daarna heeft De Zeeuw onder meer het bedrijf 3Circles opgestart en op dit moment is hij medeoprichter van Startupbootcamp Global. Hoewel we niet mogen verwachten dat één boek de motor van de economie harder laat lopen, dragen de auteurs met 'I'm Hungry' zeker hun inspirerende en enthousiaste steentje bij.

Over Lex Beijersbergen
Lex Beijersbergen van Henegouwen MBA is adjunct directeur bij Omroep Reclame Nederland te Hilversum. Hij schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden