Het boek ‘Winst’ begint dan ook met Van Gaals uitleg, waarom winst veel crucialer dan omzet is. Het vergt enig omdenken, maar vanaf dat moment gaat ze als een trein. Na de introductie schakelt de auteur om naar een opsomming van acties die een ondernemer kan gebruiken om meer winst te genereren. In veel voorbeelden komt het neer op: de klantgerichtheid en gunfactor vergroten. Hoe kan ik nog meer de klant tevreden stellen en zorg ik ervoor dat de (potentiële) klant mij opdrachten gunt? In mijn optiek betekent dit meer handel, meer omzet. Maar Van Gaal benadrukt dat het toch echt om meer winst gaat. Winst, waardoor je toch weer aantrekkelijker wordt voor investeerders en financiers. Want die partijen kijken juist wel naar winst. Daar heeft de auteur een punt. Het hoofdthema anno 21e eeuw draait om meer dan de prijzen verhogen of de kosten verlagen. Van Gaal: “Winst is meer dan het cijfer dat je overhoudt als je de kosten van de omzet af haalt. De mooiste winst krijgt u door slim gebruik te maken van het scala aan kansen en mogelijkheden dat deze tijd biedt. En dat vereist een nieuwe manier van denken.” De nieuwe ‘Winst’-filosofie wordt verder in praktische tips & trucs uitgediept. Dat gebeurt via praktijkgevallen van verschillende ondernemers, maar ook via eigen ervaringen van de auteur. 15 ‘Winst’-makende inzichten worden in 15 hoofdstukken uiteengezet. Het boek leest makkelijk en nodigt uit de niet-hoogdravende ideeën uit te proberen. De titels van hoofdstukken zijn duidelijk en helder, exemplarisch voor Van Gaals stijl. Zowel op schrift als mondeling voor de camera’s. Met niet-alledaagse suggesties zoals: kantel je verdienmodellen, negeer branches en sectoren of maak van je klanten je partners om maar een paar te noemen. Van alle hoofdstuktitels springt een titel extra in het oog, omdat die volgens mij de ‘trigger’ bevat voor de ondernemer: “Werk je in of aan je bedrijf? Zoek de balans” Uit eigen ervaring weet ik dat de ondernemer soms vergeet om, vanuit een helicopterview, te vergeten aan je bedrijf. Dit boek helpt de ondernemer goed op weg om die blik weer een scherp te stellen en de onderneming op ‘winst’ te richten.
Over Angelina Hammond
Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.